Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Abstracte macro: ijzerdraad + schaduw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Abstracte macro: ijzerdraad + schaduw

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een macro-opname gemaakt waarop alleen een stukje ijzerdraad en heel veel schaduw te zien is. Het had net zo goed bij "abstract" kunnen staan, maar het is weer eens iets anders dan al die bloemen en beestjes.

Groeten, Miriam

Stukje ijzerdraad

Re: Abstracte macro: ijzerdraad + schaduw

Verdorie heeel knap , en ik treed niet zo snel in superlatieven

Comment

Je moet er maar opkomen, heel knap hoor

Comment

Was het doelbewust of leidt verveling tot creatie?
        In elk geval : heel mooi, ook de kleurtonen.

Comment

Kunst met een grote K ...
          Prachtige belichting !
          Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

Comment

Heel knap gedaan Perfecte compo, mooie kleurzetting en prima bijpassend kader
            Groetjes Vicky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut
              Was het doelbewust of leidt verveling tot creatie?
              In elk geval : heel mooi, ook de kleurtonen.
              Nee, het was deze keer geen verveling die tot creatie heeft geleid. Mijn wederhelft had het ijzerdraad op de eettafel laten liggen en toen ik het om mijn hand wikkelde om het makkelijker te kunnen weggooien, zag ik hoe mooi het eigenlijk was. Ik heb het toen strak om mijn vinger gewonden (au!) waardoor de getoonde vorm ontstond. Met één van de uiteinden heb ik een soort steeltje gemaakt zodat de kluwen een paar centimeter boven de grond kon staan.

Technische details
              Voor deze foto heb ik een hartstikke dure Zweedse opnametafel gebruikt, bestaande uit een Ikea keukenstoel, een paar Ikea halogeenlampjes en een velletje wit A4-papier Verdere details: Nikon D70 - Nikkor 105 macrolens - 200 ISO - 0,77 seconde - F36 - twee stops "overbelicht".

Verlichting
              Eerst heb ik geprobeerd met een losse flitser het juiste schaduweffect te bereiken, maar die schaduw was niet "hard" genoeg. Met drie halogeenlampjes is het wel gelukt: ééntje werd als puntverlichting gebruikt om de harde, naar rechtsboven vallende schaduw te maken. Achter dat lampje stond een grotere lamp met een meer difuus schijnsel dat de schaduw juist een beetje zachter maakt (zichtbaar als een vagere schaduw rondom de harde schaduw), maar die vooral nodig was om een goede "plastische" tekening in het ijzerdraad zelf te krijgen.

Omdat het licht van linksonder op het vel papier valt, was er een groot helderheidsverschil tussen de hoek linksonder en de hoek rechtsboven. Daarom is een derde lampje gebruikt om de rechter bovenhoek op te helderen. Om te voorkomen dat er een tweede harde schaduw zou ontstaan, stond dit lampje praktische direct naast het objectief, maar wel voornamelijk op de rechterbovenhoek van het vel papier gericht. Dat er een derde lampje werd gebruikt kun je zien aan de heel vage schaduw die nog zichtbaar is aan de onderkant van de foto, precies onder het ijzerdraad.

Het ijzerdraad moest witter worden dan het witte papier van de ondergrond. Om te voorkomen dat het papier een te grijze indruk maakt, heb ik een grijs kader rondom de foto geplaatst.

Het klinkt misschien een beetje opscheppering, maar alles was precies zo gepland; dit was precies het beeld dat mij voor ogen stond toen ik het ijzerdraad op de eettafel zag liggen.

@Antoine: Kunst met een grote K? Nee, hoor! Voordat het kunst is, moet er toch meer lijn in mijn werk zitten. Op dit moment fotografeer ik alles wat in me opkomt. De afgelopen vijf weken zijn drie van mijn foto's in de Hall of Fame opgenomen en dat zijn drie totaal verschillende soorten fotografie (architectuur, macro en een portret) waar heel weinig specifieke stijl in te ondekken is. Maar wie weet, misschien vind ik opeens de stijl waarmee ik al die aardige foto's naar een meer kunstzinnig niveau kan tillen.

Ik heb het vormpje van ijzerdraad nog op mijn bureau staan en misschien ga ik er wel een hele reeks foto's van maken, want ik zie er nog veel meer leuke mogelijkheden in.

Groeten, Miriam
              Last edited by mvdh; 13 juni 2005, 15:01.

Comment

Of het nu kunst is of niet maakt mij niet uit.

Het is wel heel mooi en dat is voor mij het belangrijkste!

Comment

heel speciaal maar ik vind hem knap

Comment

een van de weinige mooie bewerkingen hier de laatste tijd gezien, verdient zonder twijfel een plaats in de HOF zowel voor zijn originaliteit als afwerking

Comment

PRACHTIG!
                      vriendelijke groeten, Helen
                      Updated WWW.HELENICA.NL
                      ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Spreek me erg aan. Prachtige compositie en de schiterende leemkleur ipv hard wit.
                        Gegroet Auke
                        Nikon en wat toebehoren

http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

Comment

Of, hoe je met eenvoudige dingen en het fotografische talent mooie foto's kan maken. Alvast een verademing na al die insecten (waar ik me af en toe ook aan zondig )
                          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Working...
                          X