Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iets heeeeeeel erg kleins [update]

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iets heeeeeeel erg kleins [update]

Hallo allemaal!

We hebben vanavond buiten gegeten en ik verveelde me een beetje. Daarom heb ik bij wijze van vingeroefening onderstaande plaatjes van iets eetbaars geschoten. Dit had trouwens net zo goed in Abstract kunnen staan.

Heel misschien ga binnenkort nog een beetje met dit onderwerp experimenteren. En misschien ook wel niet.

Groeten, Miriam

Rara wat is dit?

Antwoord: dit zijn suikerkorrels!

De suikerkorrels liggen op een wit papiertje. Dat papiertje is direct bovenop de flitser (Nikon SB800) gelegd, zodat het licht door de suikerkristallen valt. Nikon D70, Nikkor 105 mm Micro + omgekeerde Carl Zeiss Planar T* 50 mm. De foto's zijn niet gecropt. In Photoshop is het contrast opgepept en er is een kleurtje aangebracht (de oorspronkelijke foto's zijn neutraal grijs).

=======

Update - uurtje na het oorspronkelijke bericht toegevoegd....

Ha, eigenlijk is het best wel een leuk onderwerp. Ik heb zojuist nog een klein experiment gedaan:

Hier heb ik gebruik gemaakt van gepolariseerd licht... Boven de flitser heb ik een (flink) polarisatiefilter gelegd, daarbovenop een paar kleine suikerkorrels en daarboven een polarisatiefilter dat 90 graden gedraaid is ten opzichte van het eerste polarisatiefilter. Het licht van de flitser kan de camera nu alleen bereiken als het tussen de twee filters "gedraaid" wordt. Die taak is toebedeeld aan de suikerkorrels. Er ontstaan daardoor ook regenboogachtige kleurverschuivingen. Leuk, leuk, leuk! Daar ga ik beslist verder mee experimenteren...

(Even voor de goede orde... de laatste foto gaat puur om het technische aspect van de be- en verlichting en niet zozeer om de inhoud.)

Groeten, Miriam
    Last edited by mvdh; 3 juni 2005, 09:16.

Re: Iets heeeeeeel erg kleins

Ik dacht eerst aan zoutkorrels...

Een zeer knappe foto !
    Blijven experimenteren ! ! !
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Comment

zout of suiker idd, ofwel een groot glas met veel ijsblokjes, en helemaal niet de omgekeerde lens gebruikt

zeer mooie plaat

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Heel speciaal idee en tof uitgevoerd.

Groetjes

Skitch
        " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Re: Iets heeeeeeel erg kleins [update]

Ik heb nog een derde foto toegevoegd waarbij de suikerkorrels met gepolariseerd licht belicht zijn. Dat is iets waarmee ik verder zal gaan experimenteren... Leuk, leuk, leuk.... Nah, ja, voor mij dan....

Groeten, Miriam

Comment

Veel respect voor je 'experiment' !
            Als "foto" stelt het nog niet veel voor.
            "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh

Hier heb ik gebruik gemaakt van gepolariseerd licht... Boven de flitser heb ik een (flink) polarisatiefilter gelegd, daarbovenop een paar kleine sukerkorrels en daarboven polarisatiefilter dat 90 graden gedraaid is ten opzichte van het eerste polarisatiefilter. Het licht van de flitser kan de camera nu alleen bereiken als het tussen de twee filters "gedraaid" wordt. Die taak is toebedeeld aan de suikerkorrels. Er ontstaan daardoor ook regenboogachtige kleurverschuivingen. Leuk, leuk, leuk! Daar ga ik beslist verder mee experimenteren...

Groeten, Miriam
              Heel mooi gedaan Miriam,

Doet mij terugdenken aan m'n studententijd op de unief waar we moesten leren mineralen determineren op basis van deze techniek (polarisatiemicroscopie).

Comment

das echt dichtbij hè, maar wel erg mooi hoor.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Heel erg orgineel, knap gezien en heel goed uitgewerkt!

Comment

Vandaar de naam kristal suiker! prachtig in beeld gebracht.

mvg, drh
                    Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

De eerste foto's bekoren mij enorm door hun 'schoonheid' en uiteraard om het technische aspect.
                      De toevoeging vind ik geweldig omwille van het technische experiment, maar het resultaat kan me maar matig boeien.

Heel knap gedaan en dank voor de verklaring. Blijf experimenteren , en vooral ons informeren .
                      | Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken |

Comment

Working...
                      X