Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vliegende hommel.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vliegende hommel.

Ze zijn nu talrijk aanwezig in de tuin en laten zich vrij gemakkelijk fotograferen door het laser systeem.
    Hierbij enkele beelden:

Frans

Re: vliegende hommel.

Vanwaar die enorme hoeveelheid ruis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
      Vanwaar die enorme hoeveelheid ruis
      Opnames waren 2 stops onderbelicht. Flash stond onvoldoende hoog om de flashtijd te beperken. Ik moest op F32 opnemen omdat er te veel omgevingslicht was en de electro mechanische shutter te traag sluit.

Ik wacht op een andere lens die de afstanden verkleint en het gewicht verminderd.

Frans

Comment

Jammer dat de hommels in foto 1 en 3 met de "rug" naar de lens zijn gericht.
        Bij nr. 3 lijkt het net of de hommel maar heel kleine vleugeltjes heeft
        Toch wel speciale opnames, met een special laser systeem

Comment

Mooie foto's , maar zo een massa ruis ? wat is er gebeurt ?
          http://www.dullaert.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dzjee
            Mooie foto's , maar zo een massa ruis ? wat is er gebeurt ?
            Ja er zit meer ruis op dan normaal. Ik heb de RAW files nog eens bekeken en ze zijn idd te sterk onderbelicht. Het zien van de ruis is ook een beetje afhangkelijk van het type monitor. Op een LCD scherm zal je die nog veel meer zien. Ik heb er niet zoveel last van op mijn 21 inch Barco monitor maar dit neemt niet weg dat er ruis aanwezig is.

Ik ga proberen de shutter sneller te sluiten zodat ik op een lagere Fwaarde kan opnemen en daardoor ook minder flash vermogen zal nodig hebben.

De richting van de beestjes is meestal zo dat ze liever wegvliegen. Je staat ook altijd achter de beestjes als ze naar de bloemen vliegen. Maar het blijft een uitdaging om dit te overwinnen. Vergeet ook de uitrusting niet, vrij zwaar.

We werken eraan. Ruis zal wel minder worden. Ik ga de beestjes ook vragen in de andere richting te vliegen.....

Frans

Comment

ruis of geen ruis (is volgens mij, in de achtergrond althans, best weg te werken) ik vind het toch knappe beelden. Zeker als je ziet welke weg je al afgelegd hebt.

Misschien zijn deze foto's nog niet de echte top (alhoewel), maar je hebt volgens mij wel het materiaal in handen om een 'waaauuuuwww-foto' te maken. Gewoon een kwestie van tijd denk ik.

probeer bvb maar eens een boktor ofzo in de vlucht
              --
              Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
                ruis of geen ruis (is volgens mij, in de achtergrond althans, best weg te werken) ik vind het toch knappe beelden. Zeker als je ziet welke weg je al afgelegd hebt.

Misschien zijn deze foto's nog niet de echte top (alhoewel), maar je hebt volgens mij wel het materiaal in handen om een 'waaauuuuwww-foto' te maken. Gewoon een kwestie van tijd denk ik.

probeer bvb maar eens een boktor ofzo in de vlucht
                Ja Perrush, je hebt gelijk. In het begin is men heel tevreden als er iets scherp opstaat en ik moet eerlijk bekennen dat ik helemaal niet op de ruis gelet heb. Het is idd een kwestie van tijd. De meesten doen er jaren over om iets van resultaat te halen. Ik ben nog maar een maand bezig met opnames en daarvan nog 12 dagen op vakantie geweest. het is een harde af te leggen weg. Vooral dat ik de optie genomen heb om in de field te werken. Hommels zijn ook de eenvoudigste omdat ze traag vliegen. Met 6 msec delay is de shutter nog 6 maal te traag voor heel snelle beestjes. Mijn buget is ook beperkt en ik kan er geen 1000 euro aan geven voor een betere shutter. Weten jullie dat veel vandeze opnames een opnametijd hebben die ruim boven de 30 seconden ligt! Ook dit is een bron van ruis. De beste opnames liggen tussen 3 en 10 seconden en dit bij hoge temperatuur want het is in de brandende zon.
                Toen ik begon heb ik nooit gedacht dat het zo moeilijk was. Het is niet omdat er een laser is dat alles vanzelf gaat! hommels zijn vrij groot van volume en kunnen gemakkelijk op de zijkant triggeren. Ook door hun dikte is de focus afstand al niet optimaal.

Ik weet echter dat er veel mogelijkheden zijn met dit systeem of met bepaalde varianten. Denk maar aan bepaalde dieren die je zelfs niet kunt benaderen. Een laseropstelling zou hier wonderen kunnen doen. maar er blijft veel denkwerk en vooral geduld nodig.

Frans

Comment

Het laser-systeem begint z'n vruchten af te werpen, Frans Ik vraag me echter af waarom die vleugeltjes niet meer bevroren zijn, ik dacht dat de flashes toch zeer kort ingesteld waren? Of werk je nog met de ene flash?
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                    Het laser-systeem begint z'n vruchten af te werpen, Frans Ik vraag me echter af waarom die vleugeltjes niet meer bevroren zijn, ik dacht dat de flashes toch zeer kort ingesteld waren? Of werk je nog met de ene flash?
                    Ja idd, ik werk nog steeds met 1 flash. De voornaamste reden is de 200mm macro lens. De werkafstand voor deze draagbare toepassing is te groot. De SB-80-DX staat nu 40 cm vooruitgeschoven op de dragers en dit weegt veel te zwaar door, samen met de 1.5 kg van de lens ( zonder shutter).
                    Ik zou met een 105mm lens willen werken en de werkafstand op de helft brengen. Dan kan ik opnieuw 2 flitsen gebruiken. Ik sukkel ook met een te lange opentijd van de shutter. die ligt nu rond de 1/50 sec en daardoor heb ik te veel omgevingslicht. Ik moet de Fwaarde zo hoog mogelijk nemen met het gevolg dat de flitstijd te lang wordt. Hierdoor bevriezen de vleugels te weinig.

Dit zijn allemaal vrij grote problemen die maar stap per stap opgelost kunnen worden. Maar we komen er wel. Ook ik zou eigenlijk 24 flitsen kunnen gebruiken zoals een amerikaan maar die heeft een vaste opstelling in de studio. ik loop ermee rond mijn nek! Ik heb zelfs dringd een nieuwe draagriem nodig in de vorm van een rugzakriem. De druk van de frame met camera, lens en flitsen trekken te veel rond mijn nek!

Frans

Comment

Working...
                    X