Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Tijdens onze vakantie zagen we heel veel van deze lieve beestjes. Toen we op een bepaald ogenblik aan het eten waren in de bergen kropen ze gewoon op onze rug. Mijn vrouw was er echter niet over te spreken van deze gekke sprongen!
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Maar als ik er voor het eerst zo ééntje zou tegenkomen, dan moest ik toch weten of het geen gevaarlijk beest is vooralleer ik het een "lief beestje" noem .
Ja, dat glimmende goud (2e foto) op het dier is gewoon prachtig !
Prachtige kleuren, vlijmscherp, knappe compo... wat moet je hier nog meer over zeggen ?
Maar als ik er voor het eerst zo ééntje zou tegenkomen, dan moest ik toch weten of het geen gevaarlijk beest is vooralleer ik het een "lief beestje" noem .
Ze zien er gevaarlijk uit maar ze zijn in feite zelf heel schuw. Vooral de minste trillingen doen ze vluchten. Als je ze echter heel traag benaderd kun je heel dicht bijkomen. Deze beelden werden verleden week genomen in Madeira. Ik had enkel de AF60/2.8D micro lens bij voor macro opnames en moest hierdoor heel dicht tot bij deze hagedis komen. De werkafstand was ongeveer 8 cm. Opname F10 bij 1/100 sec bij gewoon licht zonder statief. Deze diertjes hebben een zeer uiteenlopende kleur. Soms zijn ze zwart, groen, goudgeel enz. Ze lijken zich vooral aan te passen aan hun natuurlijke omgeving. Wij zaten te picniken op enkele rotsen en toen kroop ereentje op de rug van mijn vrouw. Die kon ik spijtig genoeg ( het beestje) niet fotograferen!
Ze komen vooral nader bij het zien van appel resten. Als je een stukje appel op de rots legt komen ze massaal aangekropen.
Met een 200mm lens zou je nog veel betere opnames kunnen maken maar deze lens was te zwaar om mee te sleuren. Mijn andere lens was de AF18-35/3.5-4.5D maar die werd gebruikt voor de vele mooie bloemen op het eiland.
Alle opnames werden in RAW gemaakt en dagelijks onderweg op de XdriveII overgezet. In totaal had ik 13 Gb foto's maar heel weinig macro's vanwege het wisselen van de lens.
Frans
Nummer twee heeft een prachtige kleurstelling! Misschien wordt ie nog mooier als je 'm krapper uitsnijdt.
Groeten, Miriam
Miriam,
Ik heb het geprobeerd maar als je een deel van het onscherpe deel weglaat verlies je te veel diepte in de opname. Het beste evenwicht zoeken blijft moeilijk. Door die onscherpte komt het beestje gevaarlijker over. Zo lijkt het dier plots op te duiken. Het ziet er veel groter uit dan in werkelijkheid en dat was de bedoeling van de opname. Vandaar ook de iets wat schuine opname waarbij het scherptepunt heel precies op de kop van het dier lag. Met de 60mm macro was het heel moeilijk om nog een zachte achtergrond te vinden. Daarom zou de 200mm lens veel gemakkelijker geweest zijn.
En dan nog eens beleefd vragen aan het beestje om stil te zitten.........
heel knap!!!
die 2e is prachtig: warme kleuren, mooie compo, scherp waar hij scherp moet zijn en verder mooie DOF die wat diepte creëert!
mvg
stijn
The ocean looks like a thousand diamonds, strewn across a blue blanket... Digital Rebel + kitlens + Sigma 70-300 APO Macro Super II 4-5.6 + nog wat extra's
Comment