Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epiphyllum

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Epiphyllum

Normaliter onmogelijk om zoveel dieptescherpte te krijgen, zelfs of f/25.
    Dit is dan ook een composiet van 2 opnames, eentje op de stamper & meeldraden scherpgesteld en eentje op het hart van de bloem scherpgesteld.

Re: Epiphyllum

zeker een techniek die perspectieven opent dat multi focussen. Heb me al dikwijls afgevraagt waarom fabrikanten geen focus-bracketing inbouwen in hun toestellen. Zou door de macrofagen zeker op prijs gesteld worden (alsook OS op macrolenzen)

maar goed, de foto ... het lijkt wel een waterval
    Last edited by Perrush; 15 mei 2005, 09:48.
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Nog een fraaie plaat, het kan hier niet meer op .
      Scherpte meer dan ok, mooie kleuren en dan die vloeiende vorm van de meeldraden
      Had misschien nog iets meer ruimte onderaan mogen hebben maar da's maar muggeziften.
      Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Knap resultaat !!
        Maar hoe ga je te werk om zo'n composiet samen te stellen ? Vertel eens iets meer aub

Erik
        www.dedycker.be

Comment

sluit me aan bij mijn voorgangers
          Niemand is te oud om te leren
          alle foto's genomen met een minolta Dimage A200
          alle reacties zowel positief en negatief worden zeer op prijs gesteld

Comment

Heel goede foto!
            Grtz Jay

Comment

prima rezultaat Hans en super mooi, ( heb deze techniek ook van de week reeds eens voorgesteld in verband met trouwringen en zou meer kunnen toegepast worden in Macro om dergelijke scherptediepte te bekomen in den HOF daarmee
              Last edited by Guest9; 15 mei 2005, 17:21.

Comment

Een prachtexemplaar.

@Perrrush: de canon pro1 heeft een focus-bracketing-functie !

Comment

knap, mooie kleuren
                  Ben ook benieuwd naar hoe je een composiet samenstelt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut
                    @Perrrush: de canon pro1 heeft een focus-bracketing-functie !
                    laat ons hopen dat dat ooir op DSLR's ook komt
                    --
                    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
                      laat ons hopen dat dat ooir op DSLR's ook komt
                      Ik weet niet hoe dat werkt op de Pro1 maar dat lijkt me weinig zinvol.

Hoe ga ik te werk :

Eerst en vooral op statief, dat is een conditio sine qua non. Uiteraard ook MF.
                      Dan neem je een eerste foto van de bloem, waarbij je vb scherpsteld op de meeldraden. Ik heb f/25 gebruikt om zoveel mogelijk DOF te hebben (je zou nog kleiner kunnen maar dat gaat ten koste van de scherpte). Zonder iets aan je opstelling te veranderen maak je dan een tweede foto, maar nu scherpgesteld op het hart van de bloem.

Op de PC : beide versies openen in PS (in mijn geval na raw conversie) en vb met de magnetische lasso traceer je dan op de 2de foto het gedeelte rond het hart van de bloem dat scherp is. Naar wens kun je die selectie dan nog eventueel laten groeien of krimpen. Dan feather je de selectie met vb 50 pixels (die keuze hang af van geval tot geval). Dan copy/paste op de eerste foto. Positioneren en die selectie ook resizen om mooi aan te sluiten. Flatten en voila .

nog een vb met die techniek :

Het is anders onmogelijk om zowel stamper als meeldraden in focus te krijgen.

Dit hier is een vb met 3 opnames :

Er bestaat daar ook speciale software voor maar ik doe het manueel :
                      http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_72/essay.html

Comment

moooooooi

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Vind het geweldig knap MAAR Mijn mening is dat deze hier NIET thuishoren en dat er dan toch nog een onderdeel BEWERKTE FOTO'S zal moeten bijkomen.
                          Bedankt voor de uitleg Hans,ga dat zeker ook eens proberen.
                          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Ik zal eens een cursus fotobewerking moeten volgen, want veel meer dan contrast, belichting, kleur en scherpte aanpassen kan ik niet .

Het is een mooie foto + bewerking .
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper
                              Vind het geweldig knap MAAR Mijn mening is dat deze hier NIET thuishoren en dat er dan toch nog een onderdeel BEWERKTE FOTO'S zal moeten bijkomen.
                              Bedankt voor de uitleg Hans,ga dat zeker ook eens proberen.
                              Ben het daar niet echt mee eens Macroshopper, moeten dan alle foto's waarop een takje of een vlekje weggekloond werd ook in een afzonderlijke rubriek? Ik heb zelfs niets aan de werkelijkheid veranderd, die bloem(en) zijn zoals ze op de foto staan. Alleen is een DSLR niet in staat om voldoende DOF te leveren. Een digicam zou daar trouwens minder moeite mee hebben; omwille van zijn kleinere sensor geeft die veel meer DOF (wat zeker niet altijd een voordeel is, maar dat is een ander verhaal). Wat dan met foto's genomen met een tilt & shift lens? Daar kan je ook dingen mee bereiken die normaliter niet mogelijk zijn op het vlak van DOF.
                              Ik zie mijn foto's niet als bewerkte foto's.
                              Hetzelfde gaat op voor foto's waarbij dmv dergelijke technieken het dynamisch bereik "vergroot" werd (zoals met die nieuwe functie Merge to HDR in Photoshop).
                              Allé, da's mijn idee hé

Comment

Working...
                              X