Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Normaliter onmogelijk om zoveel dieptescherpte te krijgen, zelfs of f/25.
Dit is dan ook een composiet van 2 opnames, eentje op de stamper & meeldraden scherpgesteld en eentje op het hart van de bloem scherpgesteld.
zeker een techniek die perspectieven opent dat multi focussen. Heb me al dikwijls afgevraagt waarom fabrikanten geen focus-bracketing inbouwen in hun toestellen. Zou door de macrofagen zeker op prijs gesteld worden (alsook OS op macrolenzen)
Nog een fraaie plaat, het kan hier niet meer op .
Scherpte meer dan ok, mooie kleuren en dan die vloeiende vorm van de meeldraden
Had misschien nog iets meer ruimte onderaan mogen hebben maar da's maar muggeziften.
prima rezultaat Hans en super mooi, ( heb deze techniek ook van de week reeds eens voorgesteld in verband met trouwringen en zou meer kunnen toegepast worden in Macro om dergelijke scherptediepte te bekomen in den HOF daarmee
Ik weet niet hoe dat werkt op de Pro1 maar dat lijkt me weinig zinvol.
Hoe ga ik te werk :
Eerst en vooral op statief, dat is een conditio sine qua non. Uiteraard ook MF.
Dan neem je een eerste foto van de bloem, waarbij je vb scherpsteld op de meeldraden. Ik heb f/25 gebruikt om zoveel mogelijk DOF te hebben (je zou nog kleiner kunnen maar dat gaat ten koste van de scherpte). Zonder iets aan je opstelling te veranderen maak je dan een tweede foto, maar nu scherpgesteld op het hart van de bloem.
Op de PC : beide versies openen in PS (in mijn geval na raw conversie) en vb met de magnetische lasso traceer je dan op de 2de foto het gedeelte rond het hart van de bloem dat scherp is. Naar wens kun je die selectie dan nog eventueel laten groeien of krimpen. Dan feather je de selectie met vb 50 pixels (die keuze hang af van geval tot geval). Dan copy/paste op de eerste foto. Positioneren en die selectie ook resizen om mooi aan te sluiten. Flatten en voila .
nog een vb met die techniek :
Het is anders onmogelijk om zowel stamper als meeldraden in focus te krijgen.
Vind het geweldig knap MAAR Mijn mening is dat deze hier NIET thuishoren en dat er dan toch nog een onderdeel BEWERKTE FOTO'S zal moeten bijkomen.
Bedankt voor de uitleg Hans,ga dat zeker ook eens proberen.
'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.
Vind het geweldig knap MAAR Mijn mening is dat deze hier NIET thuishoren en dat er dan toch nog een onderdeel BEWERKTE FOTO'S zal moeten bijkomen.
Bedankt voor de uitleg Hans,ga dat zeker ook eens proberen.
Ben het daar niet echt mee eens Macroshopper, moeten dan alle foto's waarop een takje of een vlekje weggekloond werd ook in een afzonderlijke rubriek? Ik heb zelfs niets aan de werkelijkheid veranderd, die bloem(en) zijn zoals ze op de foto staan. Alleen is een DSLR niet in staat om voldoende DOF te leveren. Een digicam zou daar trouwens minder moeite mee hebben; omwille van zijn kleinere sensor geeft die veel meer DOF (wat zeker niet altijd een voordeel is, maar dat is een ander verhaal). Wat dan met foto's genomen met een tilt & shift lens? Daar kan je ook dingen mee bereiken die normaliter niet mogelijk zijn op het vlak van DOF.
Ik zie mijn foto's niet als bewerkte foto's.
Hetzelfde gaat op voor foto's waarbij dmv dergelijke technieken het dynamisch bereik "vergroot" werd (zoals met die nieuwe functie Merge to HDR in Photoshop).
Allé, da's mijn idee hé
Comment