Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vliegende snuitvlieg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vliegende snuitvlieg

Het weer valt niet mee maar bepaalde beestjes vliegen toch. Vandaag heb ik wat meer aandacht geschonken aan de achtergrond waar mogelijk door de opnamehoek meer horizontaal naar de bloemen te houden. Hierdoor bekom ik een meer zijdelinkse opname.

Ook mijn opname techniek wat bijgesteld door meer geduldig te wachten juist boven de beestjes tot ze wegvliegen. Deze opname heeft 21 sec geduurd ( met de compur-shutter toe natuurlijk) en dan de trigger met de flash. AF200/4D micro, beeldkader was 40mm F16. Dit is een full beeld opname zonder crop. Flash SB-80-DX op 1/8 power.
    De setup kun je volgen op:

Frans

Re: Vliegende snuitvlieg

Al je werk begint nu serieus op te leveren.
    Foto's worden maar beter en beter. Deze is al echt super Frans.

Geert
    BD0316BE
    Canon

Comment

yep, ze worden beter. Nu nog een methode vinden om kop van die dingen zichtbaar (en in focus) te krijgen an dan zijt ge der
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
        yep, ze worden beter. Nu nog een methode vinden om kop van die dingen zichtbaar (en in focus) te krijgen an dan zijt ge der
        Ja er zijn 2 mogelijkheden, of ze vliegen naar achter en gezien ze de laser teffen in het midden vliegen ze uit focus, vliegen ze naar voor dan is het ook zo een beetje hetzelfde, ideaal is als ze evenwijdig met de lasers zouden vliegen maar dat doen ze niet zo gauw omdat ze de alu-frame maar ook het rode laserlicht zien.

Maar we komen er, ik heb nog verschillende goede beelden maar ik filter ze wat uit.
        Tegen het einde van 2005 zal ik wel een nieuwe macro vliegende beestjes site kunnen maken.

Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
          Het weer valt niet mee maar bepaalde beestjes vliegen toch. Vandaag heb ik wat meer aandacht geschonken aan de achtergrond waar mogelijk door de opnamehoek meer horizontaal naar de bloemen te houden. Hierdoor bekom ik een meer zijdelinkse opname.
          Ook mijn opname techniek wat bijgesteld door meer geduldig te wachten juist boven de beestjes tot ze wegvliegen. Deze opname heeft 21 sec geduurd ( met de compur-shutter toe natuurlijk) en dan de trigger met de flash. AF200/4D micro, beeldkader was 40mm F16. Dit is een full beeld opname zonder crop. Flash SB-80-DX op 1/8 power.
          Frans
          Dank zij deze gegevens bereken ik dat het diertje een spanwijdte heeft van 16.52 millimeter.

Wie doet beter dan Frans?

Henri
          edit: ik denk dat biologen heel wat interesse moeten hebben voor dergelijke opnamen. Mss een schaal inbouwen onderaan de foto?
          Last edited by kodachrome; 13 mei 2005, 17:03.
          lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
            Dank zij deze gegevens bereken ik dat het diertje een spanwijdte heeft van 16.52 millimeter.

Wie doet beter dan Frans?

Henri
            edit: ik denk dat biologen heel wat interesse moeten hebben voor dergelijke opnamen. Mss een schaal inbouwen onderaan de foto?
            Juist, als het een full frame is staat de afmeting vast door de opstelling en kan je idd perfect de afmetingen bepalen. Ik zou , juist, ook een schaal in overlay kunnen opplaatsen waardoor je nog de juiste maten kunt bepalen zelfs al is het een crop.
            Zeker een goed idee, want het aanbod in vliegende beestjes is idd niet zo massaal. vooral als je bedenkt dat het kleine beestjes zijn.

Ik ga binnenkort een andere lens monteren met de bedoeling kleinere beestjes vliegend op te nemen. Door meerdere laserdragers te bouwen en andere lenzen te gebruiken kan ik in functie van de grootes werken. Vooral het aanbod in kleine vliegende beestjes is moeilijk zonder deze hulpmiddelen.

Als de avonden warmer worden komen de nachtvliegers. Ook daar zullen enorm veel mogelijkheden en soorten zijn. Iets wat ik zeker ga opvolgen.

Frans

Comment

Working...
            X