Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Recht in het gezicht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Recht in het gezicht

Haarscherpe macro's,ondergrond 2° en 3° .......kun je natuurlijk altijd niet kiezen.
    Heel mooie reeks.
    mvg FrançoisVM
    Canon 7D

Comment

mooi mooi mooi

Comment

Knappe platen hoor!! Voorkeur voor nr.1

Grtz,F@bke
        Iets niet weten is gewoonlijk een stadium op weg naar nieuwe kennis.
        BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
        The name of the game is to fill the frame!
        http://Fabke.fotopic.net

Comment

en nog eens
          Groets, Gerhard
          Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius
            Bangelijk mooi ,dit is de praktijk...ondertussen zijn we ook al gewend om een beetje theorie erbij te krijgen...?
            Zit hier al een ganse voormiddag te "prutsen" om een paar mieren behoorlijk weer te geven
            Welk "materiaal" nodig om tot dergelijk resultaat te komen?
            Blijf oefenen!!!

Oorspronkelijk geplaatst door E-DesignStudio
            Miljaar zeg
            Met welk lenzen maken jullie zo'n close-foto's ?
            Oorspronkelijk geplaatst door Abysmo6
            Allé lujah ! Subliem
            Welke lens gebruik je hiervoor Myriam ?
            Opnieuw hartelijk dank voor alle aaardige woorden!

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar voor dit soort foto's gebruik ik eigenlijk helemaal geen speciale apparatuur. Ze zijn gemaakt met een Nikon Coolpix 990 of met een Coolpix 5000. Beide camera's hebben het voordeel dat je tot heel dicht voor de lens kunt scherpstellen. Met de Coolpix 5000 kan ik tot op twee centimeter voor het beestje komen. De kunst is dan ook niet zozeer de apparatuur, alswel de manier waarop je je camera in de gewenste positie brengt. Als ik een beestje zie zitten dat mij interesseert bepaal ik van te voren op welke wijze ik het beest wil fotograferen. Zo nodig stel ik razendsnel een losse flitser ergens op (of ik laat 'm door iemand vasthouden, maar het komt ook voor dat ik 'm zelf in mijn linker hand houd). Dan is het een kestie van je camera heel voorzichtig naar het beestje schuiven, niet te snel want dan schrikt ie en is ie weg, niet te langzaam want anders gaat ie ergens anders zitten. Ik heb gemerkt dat je iedere plotselinge beweging moet voorkomen, je hand mag zelfs niet trillen.

Als je dan de camera in de juiste positie hebt, met de juiste compositie, moet je scherpstellen en heeeeeel voorzichtig afdrukken. Veel mensen bewegen juist bij het afdrukken hun camera waardoor de scherptediepte net op de verkeerde plaats komt te liggen.

Nu moeten jullie beloven niet te gaan grinneken, want wat ik nu ga vertellen zal vast en zeker een heel vreemd beeld van mij geven: om die vaste hand te oefenen en te kunnen afdrukken zonder de camera te bewegen, heb ik lange tijd aan pistoolschieten gedaan. Oefenen met een lekker zwaar luchtdrukpistool leert je om een behoorlijk gewicht in je handen te houden en bij het afdrukken toch nauwelijks te bewegen. Dat helpt niet alleen bij macro, maar ook bij het gebruik van een telelens. Eerder heb ik al eens geschreven dat ik hooguit twee tot acht opnames achter elkaar kan maken vanuit de zelfde positie. Dat komt onder andere doordat ik de camera niet langer helemaal stil houden.

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus4605
            Mooie foto's zal toch een speciale boodschap achterlaten bij BOUK hij heeft niet graag spinnen van dichtbij
            Jammer voor BOUK, want ik vindt het heel leuk om spinnen te fotograferen. De spin op deze foto heeft overigens nog maar zeven poten. Misschien is ie BOUK al een keer tegen gekomen.

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
            Heel mooie foto's, alleen een beetje jammer van de ondergrond bij 2 & 3.
            Inderdaad, je kunt je ondergrond niet kiezen. De nachtvlinder van foto 2 zat op een raam met staaldraad erin. Datzelfde raam was ook de achtergrond voor een foto die ik in het draadje Gemier heb geplaatst. De lichtvlek is van de opkomende zon want ik heb die foto 's ochtend s heel erg vroeg gemaakt. (Ja, inderdaad, de foto staat dus eigenlijk op zijn kop, maar voor dat soort beestjes bestaat "op zijn kop" niet echt). Despin van foto 3 is een echte huisspin (zie ook de rotzooi aan zijn poten). Die heb ik gefotografeerd op een vensterbank met het licht dat door een niet-vlakke ruit naar binnen viel. Met eeb vel papier werd de schaduw opgelicht, maar de vervorming van het glas bleef zichtbaar.

Groeten, Miriam

Comment

Blijkbaar moet men niet de beste apparatuur hebben om toch schitterende foto's te maken! Nogmaals mijn complimenten, het zijn stuk voor stuk pareltjes!
              Grtz Jay
              Grtz Jay

Comment

Miriam,

Geweldige foto's, en dat met beperkt materiaal, super !!! Keep up the great work ! Ben trouwens benieuwd of er nog mensen zijn die pistool-ervaring opgedaan hebben om een vastere hand te krijgen bij het fotograferen
                D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

Comment

Eerste is fantastisch !!
                  Jan
                  www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

Comment

inderdaad zo zie je maar... een goede 'pistool'-fotograaf doet veel
                    Dank u wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Marco
                      Ben trouwens benieuwd of er nog mensen zijn die pistool-ervaring opgedaan hebben om een vastere hand te krijgen bij het fotograferen
                      Ik ben beginnen fotograferen om een vastere hand te hebben bij het pistoolschieten ( 9 mm )
                      Groeten, Gino
                      http://www.e-designstudio.be

Comment

Erg knap hoor!
                        Ik vind juist dat de alternatieve achtergronden het iets speciaals geven.
                        Zou ook knap zijn om ze samen te zien in een reeksje van drie omdat al die beestjes vanuit dezelfde positie gefotografeerd zijn.
                        No money , no honey

Canon EOS 20D - EFS 18 - 55 mm / ES 90 - 300 mm / Sigma EX ASP 24 - 70 mm 2.8 / Canon 50 mm 1.8 / Tamron SP 90 Macro

Comment

nr. 1 is echt machtig !!

Comment

3 maal een schot in de roos.
                            Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Ik ben beginnen fotograferen om een vastere hand te hebben bij het pistoolschieten ( 9 mm )
                              is nogthans de zelfde techniek hoor, het schot moet vertrekken zonder dat je doortrekt
                              prachtige opnames btw

Comment

Da's wel een goeie!...
                                Een "vaste" hand kan je ook trainen met bvb. een gevulde fles frisdrank (1.5 of 2 l) in de volledig gestrekte arm te houden, je moet daarom dus niet persé een wapenvergunning aanvragen!
                                Als "oude rot" wedstrijd pistoolschutter kan ik je melden dat de "fouten" in pistoolschieten op 25m wél véél sneller en duidelijker aan het licht komen dan bewegingsonscherpte in de fotografie.
                                Anders gesteld: als goed pistoolschutter heb je sowieso méér kans om scherpe opnamen te maken dan dat je als goede fotograaf de facto een topschutter wordt.
                                Het is duidelijk dat de ervaring van het stabiel stilhouden van een pistool, maar vooral het "afdrukken" (squeezing the trigger!) uit het pistoolschieten bijzonder goed van pas komen bij het maken van scherpe foto's. Ik zeg bewust "scherp" want "goed" is nog iets meer dan alleen "scherp"!...

Bij vrijhandig gebruik van de Bigma ondervind ik zelfs voordeel van praktijkervaring uit het free-standing karabijnschieten...

Comment

Working...
                                X