Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gemier...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gemier...

Mieren zijn naar mijn mening eigenlijk te klein en te beweeglijk om met een compactcamera te worden vastegelegd. Toch heb ik het geprobeerd met mijn Nikon Coolpix 990. Inmiddels heb ik een Nikon D70 en binnenkort ga ik het opnieuw proberen.

Groeten, Miriam

Re: Gemier...

dit met de 990

mag ik dan je instellingen eens zien, als je de exif hebt aub?

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

wat een slachtpartij, maar heeeeel goed gedaan hoor mijn compl.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Wel geslaagde m.i.!!! Knap!

Grtz,F@bke
        De bleekste inkt is duurzamer dan het beste geheugen.
        BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
        The name of the game is to fill the frame!
        http://Fabke.fotopic.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
          dit met de 990

mag ik dan je instellingen eens zien, als je de exif hebt aub?
          Je hebt helemaal gelijk, dit is niet met de 990 gemaakt maar met de 950. Niet dat dat veel uitmaakt, want het blijft lastig fotograferen met een compactcamera.

Ik heb de exif-info van de mier op het slakkenhuis hieronder geplakt (hopelijk blijft het leesbaar want PS maakt er een XMP-bestand van als ik de metadata exporteer - moet toch eenvoudiger kunnen... grrrr...)

[knip]
          <exif:ExposureTime>10/1390</exif:ExposureTime>
          <exif:FNumber>5./10</exif:FNumber>
          <exif:ExposureProgram>2</exif:ExposureProgram>
          <exif:ExifVersion>0210</exif:ExifVersion>
          <exif:CompressedBitsPerPixel>4/1</exif:CompressedBitsPerPixel>
          <exif:ExposureBiasValue>0/10</exif:ExposureBiasValue>
          <exif:MaxApertureValue>26/10</exif:MaxApertureValue>
          <exif:MeteringMode>2</exif:MeteringMode>
          <exif:LightSource>0</exif:LightSource>
          <exif:Flash rdf: parseType='Resource'>
          <exif:Return>0</exif:Return>
          <exif:Mode>0</exif:Mode>
          </exif:Flash>
          <exif:FocalLength>149/10</exif:FocalLength>
          <exif:FlashpixVersion>0100</exif:FlashpixVersion>
          <exif:ColorSpace>1</exif:ColorSpace>
          <exif:PixelXDimension>1600</exif:PixelXDimension>
          <exif:PixelYDimension>1200</exif:PixelYDimension>
          <exif:ISOSpeedRatings>80</exif:ISOSpeedRatings>
          [knip]

Groeten, Miriam

Comment

mooie reeks.
            met een voorkeur naar de tweede.
            'k wist trouwens niet dat je met een compact camera zo'n macro's kon maken.
            Kodak EasyShare DX6340
            Canon 350D + Sigma 18-50mm F2.8

Comment

Die tweede is echt wel , een echte macro
              Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeeMPie
                'k wist trouwens niet dat je met een compact camera zo'n macro's kon maken.
                daarom dat ik ook exif etc. vroeg, ik kan het nog niet geloven hoor ! heb zelf de 4300, opvolger van deze toestellen. ik heb nu nog geen mieren proberen te trekken, maar de macro's die ik al wel gedaan heb, komen bijlange na zo dichtbij niet denk ik...

gebruik van enige convertors dan of zo??? vergrootglas, verrekijker, ...?

ps: zoom je volledig in, of juist niet....

Comment

gebruik van enige convertors dan of zo??? vergrootglas, verrekijker, ...?
                  ps: zoom je volledig in, of juist niet....
                  De lens was een 3x zoomlens van 7 tot 21 mm en volgens de exif-data was ie ingesteld op 14,9 mm. Dat heeft ook te maken met de macrostand: alleen als het tulpje (of is het een ander bloemetje) geel is kun je echt macrofoto's maken.

De enige tip die ik hierbij kan geven is slim gebruik te maken van de autmatische scherpstelling: ik kijk op het beeldschermpje voor de beeldopbouw (door dat schermpje zijn ook heel leuke standpunten mogelijk, maar dat zal bekend zijn), druk de ontspanknop lichtjes in voor de automatische scherpinstelling en op basis van wat ik op het schermpje zie corrigeer ik de positie van de camera iets naar voren of iets naar achteren zodat de scherpte daar komt te liggen waar ik het wil hebben. Voor de meeste onderwerpen, dus ook voor deze mieren, maak ik maar een paar opnamen, vrijwel nooit meer dan acht maar eerder twee of drie. Dan moet het gelukt zijn of ik moet naar een ander onderwerp op zoek gaan.

Vanwege de grote scherptediepte van compactcamera's gebruik ik vaak geen flitser voor macro's met dit type camera. Juist de bewegingsonscherpte in de eerste foto geeft een zekere dynamiek die totaal verdwijnt als je feen flitser gebruikt. Bij de tweede foto heb ik als ik me niet vergis een losse Nikon SB28 gebruikt zodat er lekker veel licht kwam en de scherptediepte ook wat groter zou zijn. Die miertjes zijn echt heel klein en waren daardoor ook heel moeilijk te fotograferen.

Alle foto's zijn overigens zonder statief gemaakt: gewoon goed op de grond gaan liggen of ergens stevig tegenaan leunen en dan heel voorzichtig je voorwerp naderen (anders zijn ze al weg voordat je hebt kunnen scherpstellen). Dat is namelijk het grote nadeel van de compactcamera's: met de 950 mag je dan scherpstellen tot twee centimeter voor de lens, maar je moet eerst zorgen dat je onderwerp zich zo dicht laat benaderen. Dat vereist misschien nog wel de meeste inspanning: adem inhouden en tergend langzaam je camera naar voren schuiven.

Dus geen speciale lenzen en hulpmiddelen, maar wel veel geduld. Eerlijk gezegd vind ik deze foto's wel leuk maar ik heb nog veel meer van dat spul. Als je de "truuk" (als er al een truuk is) eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk om scherpe macrofoto's te maken. Ik maak me daarom eerder druk over de beeldopbouw, achtergrond, kleurvlakken, belichting, etc. Als het alleen maar foto-tjes van kleine frutsels zijn is de lol er voor mij al snel af. Met ander woorden: als het alleen om de scherpte gaat of de bijzonderheid van het onderwerp is fotografie voor mij te technisch.

Dat wil niet zeggen dat ik de techniek niet belangrijk vind. Vanwege mijn werk weet ik precies hoe je met Adobe Photoshop moet omgaan en bovendien ben ik in een ver verleden profesioneel vakfotograaf geweest. Toen werkte ik vooral met middenformaat en grootformaat camera's, maar dat was ver voor de opkomst van de digitale camera. Tegenwoordig wil ik gewoon lekker amateurfotograaf zijn. Maar ik kan me voorstellen dat mijn ervaring uit het verleden en mijn kennis van Photoshop ook een (beperkt) onderdeel zijn van de "truuk" om dit soort opnames te maken.

Groeten, Miriam

Toegevoegd: ik las net dat de 4300 kan scherpstellen tot 4 cm voor de lens. Dat is een behoorlijk verschil met twee cm, maar ook dan moeten behoorlijke macro's tot de mogelijkheden behoren.
                  Last edited by mvdh; 28 april 2005, 19:59.

Comment

Een heel knap resultaat
                    Meer foto's op mijn website

Comment

okee, mits tijd ga ik het proberen. en ps, ik neem ook altijd het gele tulpje hoor

Comment

ik neem ook altijd het gele tulpje hoor
                        Ook voor mijn macro's is het gele tulpje de richtlijn
                        Meer foto's op mijn website

Comment

Working...
                        X