Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

m'n eerste vlinders...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• m'n eerste vlinders...

Dat m'n d70 een wereld zou openen wist ik...
    nu staat misschien de deur naar de vlinderwereld ook open...

Ik mis zelf nog wat scherpte bij de vlinders. Meestal is er maar klein gedeelte van de vlinder scherp. Kan ik dat verbeteren door m'n diafragma hoger / lager te zetten?

exif foto 1:
    F 5.6
    1/640sec
    focus 300mm
    exif foto 2
    F 10
    1/320sec
    focus 300mm

Tips zijn dus altijd welkom.

Grtz Frans

Re: m'n eerste vlinders...

kijk naar je f-waarde van de twee foto's: ik denk dat je het antwoord wel hebt he. ietsje kleiner (grotere f), geeft meer scherpte over het algemeen

ook een ander lenske zal helpen, maar ik vermoed dat dit met de 70-300 is genomen. maar die aankoop hoeft zo snel nog niet hoor...

ik vind het wel raar dat ze niet groter zijn. als ik sommige foto's zie die met een kitlens genomen zijn, zie ik daar beestjes levensgroot op...

voorkeur voor de tweede: meer kleur

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Re: m'n eerste vlinders...

Bij macrofoto's heb je erg weinig scherptediepte en dan is de enige oplossing inderdaad het diafragma verder dichtzetten om genoeg scherptediepte te krijgen. Hou met die 300mm wel de sluitertijd kort genoeg, gebruik eventueel een hogere iso-waarde (of zet je camera op een statief).

De meeste lenzen zijn ook veel scherper als ze op f8 tot f16 gebruikt worden, zelfs de slechtste lenzen presteren dan nog vrij goed.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Working...
      X