Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Suiker & Lucifer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Suiker & Lucifer

Hey all,

Bij deze is dit dan ook nog 'ns men eerste postje op die geweldig Forum.
    Ik ben gisteren een omkeerring gaan kopen zodat ik men 18-70 kitlens van de Nikon D70 omgekeerd op m'n D70 kon zetten en zo wat macro-foto's kon nemen.
    Dit zijn enkele samples van wat ik geprobeerd heb gisteren...

Op de eerste en tweede foto zie je onmiddellijk m'n grootste probleem... Het scherpstellen. Omdat de lens omgekeerd gemonteerd is gaat dit uiteraard niet meer automatisch... En zoals je bij de suiker kan zien (1e foto) krijg ik slechts 'n dun streepje scherp en de rest niet
    (Idem met het sulferkopje van 'n lucifer...)

Ik heb gezien dat die lenzen (18-70) een aantal electronische contactpuntjes hebben die contact maken met de camera als ze normaal zijn aangesloten. Als ik nu op de een of andere manier (met draadjes ??) deze contactjes zou kunnen maken als de lens omgekeerd staat, zou dan het automatisch scherpstellen wel terug werken? Iemand ervaring mee ?

Bij de derde foto heb ik geprobeerd om het ontsteken van 'n lucifer te fotograferen maar ook dit lijkt vrij moeilijk te zijn...

Graag enkele Tips & Tricks en/of commentaar ...

Re: Suiker & Lucifer

Door je lens om te draaien, ben je niet alleen je automatische scherpstelling kwijt, maar ook je scherptediepte. Vermits je nu met echte macro-fotografie bezig bent, heb je maar weinig scherptediepte meer. Dan zou ik het zelfs niet aanraden om automatisch scherp te stellen.
    Leer gewoon manueel scherpstellen, door je zoeker zie je automatisch wat scherp is en wat niet.
    "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

M'n diafragma kan ik manueel wel wat bijstellen, zou dat m'n probleem met bvb die suiker oplossen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vipermania
        M'n diafragma kan ik manueel wel wat bijstellen, zou dat m'n probleem met bvb die suiker oplossen ?
        Dit zal idd. het probleem een beetje kunnen oplossen. Hoe kan je dat doen bij de kitlens, het diafragma manueel aanpassen?

Comment

Wel, daarvoor moet je wat fabriceren ;-)
          Je neemt het lensdopje dat je op de achterkant van je lens zet en maakt daar 'n gat in dat zo groot is dat je enkel een "ring" overhoud die nog over dat uiteinde van de lens draait.
          Zoals je op je lens kan zien is er 'n klein "klepje" en als je daaraan duwt gaat je diafragma meer open. Dus met 'n klein vijsje dat je dan in je pas gefabriceerde ring vijst kan je diafragma nog 'n beetje regelen...
          Ik hoop dat deze uitleg min of meer duidelijk is, anders zal ik vanavond 'n foto van de constructie posten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
            Dit zal idd. het probleem een beetje kunnen oplossen. Hoe kan je dat doen bij de kitlens, het diafragma manueel aanpassen?
            Zie nederlandse handleiding van de D70 pagina 77 t/m 83 en dan vooral blz 81, hierin staat het allemaal duidelijk vermeld.
            Last edited by JLP; 21 maart 2005, 11:35.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JLP
              Zie nederlandse handleiding van de D70 pagina 77 t/m 83 en dan vooral blz 81, hierin staat het allemaal duidelijk vermeld.
              Dat wist ik ook wel, maar niet hoe je het diafragma kon aanpassen als je de kitlens (een G lens) er omgekeerd op zet. Maar ondertussen heb ik het met de uitleg van vipermania al begrepen.

Comment

Working...
              X