Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schorsmarpissa springspin.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Schorsmarpissa springspin.

    Een Schorsmarpissa springspin. F/16 en iso 3200 maar toch nog een stack van 30 foto's.


  • #2
    Re: Schorsmarpissa springspin.

    Knap gedaan ! ruisonderdrukking ? of zo uit de camera ?

    Comment


    • #3
      Re: Schorsmarpissa springspin.

      Heel erg veel detail - maar de kenmerkende bolvorm van de ogen komt er hier niet uit - vind ik
      mijn website : klik

      Comment


      • #4
        Re: Schorsmarpissa springspin.

        Heel veel detail en mooi.
        Ik veronderstel dat je een statief en macro-rail gebruikt hebt voor de opname ?
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’ętre heureux

        Comment


        • #5
          Re: Schorsmarpissa springspin.

          Wat meer info hoe de foto tot stand is gekomen. Canon lens 180mm macro met close-up lens 77mm van Nisi. Op statief maar zonder macro rail. Stack genomen met programma in Canon R5. Gestackte foto's eerst geďmporteerd in Canon DPP4 om wat ruis te verminderen, iets te verscherpen en de juiste witbalans in te stellen. Dan geëxporteerd naar Helicon Focus als tif bestanden. Samengestelde tif uiteindelijk in Photoshop binnen gehaald waar ik de rest van de bewerkingen gedaan heb. (o.a. Topaz Denoise).
          Ja, je kunt niet zien dat de ogen bol zijn doordat er nauwelijks weerkaatsing van het licht is in haar ogen. Ik zou dat kunnen faken natuurlijk in PS maar dat doe ik niet graag. Wat er niet is moet je er ook niet bijplakken.
          Last edited by chrisvdv; 30 mei 2023, 18:11.

          Comment


          • #6
            Re: Schorsmarpissa springspin.

            Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
            Wat meer info hoe de foto tot stand is gekomen. Canon lens 180mm macro met close-up lens 77mm van Nisi. Op statief maar zonder macro rail. Stack genomen met programma in Canon R5. Gestackte foto's eerst geďmporteerd in Canon DPP4 om wat ruis te verminderen, iets te verscherpen en de juiste witbalans in te stellen. Dan geëxporteerd naar Helicon Focus als tif bestanden. Samengestelde tif uiteindelijk in Photoshop binnen gehaald waar ik de rest van de bewerkingen gedaan heb. (o.a. Topaz Denoise).
            Ja, je kunt niet zien dat de ogen bol zijn doordat er geen weerkaatsing van het licht is in haar ogen. Ik zou dat kunnen faken natuurlijk in PS maar dat doe ik niet graag. Wat er niet is moet je er ook niet bijplakken.
            Ik vind het een fraai knap beeld. Ik heb zelf nog een 5d mark ii.. kun je niet mee stacken.. hoe doet die R5 dat dan, moet je dan 30 foto's maken, of zit er iets in de camera dat hij van 1 gemaakte foto automatisch 30 stacks kan maken? ik heb geen idee, ik loop al wat achter met al die nieuwe technieken... Overigens mijn ervaring met springspinnetjes is dat ik nauwelijks 1 foto kan maken voordat ze weer van plek veranderen, laat staan 30 foto's.


            Groet Rob,

            Comment


            • #7
              Re: Schorsmarpissa springspin.

              Bij mijn Canon R5 noemt dat programma: Scherpst.bracket. ofte voluit scherpstel bracketing. Je moet gewoon je voorste scherpstelpunt vastleggen en nadat je op de ontspannerknop geduwd hebt neemt ie zoveel foto's zoals je dat ingesteld hebt in het programma of totdat je nogmaals op de knop gedrukt hebt.
              Ja dat stilzitten van een springspin dat is niet zijn sterkste kant. Gewoon geduld hebben en nog eens geduld en steeds opnieuw proberen als het niet lukt.

              Comment


              • #8
                Re: Schorsmarpissa springspin.

                Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
                Bij mijn Canon R5 noemt dat programma: Scherpst.bracket. ofte voluit scherpstel bracketing. Je moet gewoon je voorste scherpstelpunt vastleggen en nadat je op de ontspannerknop geduwd hebt neemt ie zoveel foto's zoals je dat ingesteld hebt in het programma of totdat je nogmaals op de knop gedrukt hebt.
                Ja dat stilzitten van een springspin dat is niet zijn sterkste kant. Gewoon geduld hebben en nog eens geduld en steeds opnieuw proberen als het niet lukt.
                Thanks..

                Comment


                • #9
                  Re: Schorsmarpissa springspin.

                  Dank voor de informatie.
                  Bij Nikon kan je focus shiften, maar dat is puur gokwerk. Je kan aantal beelden bepalen en je kan een stapgrootte bepalen. Maar die stapgrootte is blijkbaar afhankelijk van de gebruikte lens en je weet niet over welek mm-verschuiving we spreken.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’ętre heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schorsmarpissa springspin.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Dank voor de informatie.
                    Bij Nikon kan je focus shiften, maar dat is puur gokwerk. Je kan aantal beelden bepalen en je kan een stapgrootte bepalen. Maar die stapgrootte is blijkbaar afhankelijk van de gebruikte lens en je weet niet over welek mm-verschuiving we spreken.
                    Gaat de camera die berekening niet zelf maken, brandpuntsafstand en diafragma zijn gekend.

                    Wel raar dat je f16 koos, waarschijnlijk om de doorlooptijd korter te houden.
                    Leuk beeld al hou ik voor dergelijke opname eerder voor selectieve scherpte, dan blijft de bolvorm van de ogen ook wel duidelijker
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schorsmarpissa springspin.

                      proficiat met het beeld, maar ook met het geduld om het beeld te maken.
                      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schorsmarpissa springspin.

                        Ja die f16 is misschien toch niet de beste keuze om sneller een stack te kunnen maken en was ook meer bedoeld om te zien of ik last zou hebben van diffractie. De diffractie valt best mee maar iso 3200 is toch wel het maximum, hoger is niet aangeraden om nog scherpe foto’s te kunnen maken. Mijn stapgrootte stond op 4 op 10 en was misschien wat aan de lage kant.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schorsmarpissa springspin.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                          Gaat de camera die berekening niet zelf maken, brandpuntsafstand en diafragma zijn gekend.

                          Wel raar dat je f16 koos, waarschijnlijk om de doorlooptijd korter te houden.
                          Leuk beeld al hou ik voor dergelijke opname eerder voor selectieve scherpte, dan blijft de bolvorm van de ogen ook wel duidelijker
                          Neen, bij Nikon kan je x stappen bepalen, de tijd ertussen en dan een instelling van klein tot groot als stapgrootte. Maar hoeveel die juist is is fingerspitsengefüll en persoonlijk vind ik dit wel een groot tekort.
                          En op tinternet vind je ook geen rechtstreekse info en/of berekeningswijzen. Spijtige zaak
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’ętre heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schorsmarpissa springspin.

                            Zeer knap en scherp van voor tot achter!
                            Interessante uitleg.
                            BD0681BE -
                            Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                            Comment


                            • #15
                              Re: Schorsmarpissa springspin.

                              Zeer mooie haarscherpe Stack

                              Comment

                              Working...
                              X