Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Citroentje op zoek naar makrolens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Citroentje op zoek naar makrolens

Mijn goede oude Sigma 180mm f:3.5 makro focust niet zo goed op mijn mirrorless toestellen, en dergelijke lange makrolenzen worden niet meer verkocht.
    Ik weet echt niet hoe men er in slaagt met een 100mm lens en dan nog op FF.
    Om vlinders en libellen "voor de voet" te fotograferen heb ik een EF-S 55-250 STM eens geprobeerd.
    Dit is nagenoeg het hele beeld op de minimum afstand van 85cm.
    DOF is uiteraard klein (achterste vleugelrand ligt niet in het vlak), de scherpte lijkt me aanvaardbaar (met de hulp van Topaz) maar ik mis toch iets.
    Suggesties welkom.

Common brimstone
    by palombian, on Flickr

Re: Citroentje op zoek naar makrolens

Ik vind de foto heel goed geslaagd. De foto is mooi scherp, de kleuren zijn goed.
    Verbeteringspunt is de hooglichten in zijn vleugels kan best beter. Dus vleugels selecteren en hooglichten + structuur wat opkrikken.
    Als lens zou ik eerder een zoomlens 100-400mm voorstellen, daarmee kun je ook naderen tot op 85cm en de dof is beter.
    Nu is de achtergrond een beetje te druk en dan zou je met f8 moeten toekomen.
    Zal ik ook eens proberen deze week als het weer wat betert.
    Last edited by chrisvdv; 16 mei 2023, 14:14.

Comment

Staat wel goed n beeld maar scherpte niet echt optimaal, ik denk niet dat jij daar 100% tevreden mee bent.
      Dat is jammer van uw 180, dat is anders wel goed spul
      Werkt het ook manueel niet goed ? maar dat is natuurlijk ook niet simpel met die vrij zware lens als je een beetje snel moet zijn.
      Maar jij hebt toch een goede 400mm + ook nog een 2 x converter dacht ik
      zou dat niet goed werken voor vlinders ?
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Goed dat je het zegt, Frans .
        400mm is te ver, bovendien hebben dergelijke lenzen een kortste instelafstand van minstens 3m (en zijn nogal groot en zwaar).
        Van geen enkele zoom ben ik al echt tevreden geweest op korte afstand.
        Ik heb er aan gedacht om een echte Canon 180 te zoeken, maar ik vrees dat die evenzeer gaat hunten, mijn 100-400 eerste versie doet het ook.
        Het is niet altijd, maar ik heb al foto's gemist.
        De R5 heeft wel een zeer handige manuele focushulp, ik zal die maar wat meer gebruiken.

Comment

Met een 100-400 Mk II zou dat wel lukken.
          Bij deze stoort de achtergrond te veel op f/11.
          BD0681BE -
          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

De brandpuntsafstand snijdt langs 2 kanten, daarom zijn zooms natuurlijk een voordeel.
            Waarschijnlijk ook de reden waarom makrolenzen nog maar weinig worden aangeboden.
            Een RF100-500 dan maar meteen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              De brandpuntsafstand snijdt langs 2 kanten, daarom zijn zooms natuurlijk een voordeel.
              Waarschijnlijk ook de reden waarom makrolenzen nog maar weinig worden aangeboden.
              Een RF100-500 dan maar meteen ?
              Ik die veel bijna-macro-werk merr mijn Oly 40-150 2.8, een converter zou mij nog closere beelden geven en zoals ik bij gebruikers hiervan op flickr zie is de kwaliteit toch prima.
              De kortste instelafstand bij die 100-500 ken ik niet, ik volg op Flickr Wim Boon die daar beestig mooie beelden mee schiet maar voor macro grijpt die gewoonlijk toch naar een macro-objectief
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                Ik die veel bijna-macro-werk merr mijn Oly 40-150 2.8, een converter zou mij nog closere beelden geven en zoals ik bij gebruikers hiervan op flickr zie is de kwaliteit toch prima.
                De kortste instelafstand bij die 100-500 ken ik niet, ik volg op Flickr Wim Boon die daar beestig mooie beelden mee schiet maar voor macro grijpt die gewoonlijk toch naar een macro-objectief
                Jouw Oly 40-150 is dan ook onovertroffen.
                Ik heb vorig jaar heel wat behoorlijk scherpe vlinderfoto's gemaakt met de RF24-240, vooral dank zij de snelle en accurate AF.
                Maar de minimum instelafstand is uiteraard veel groter.
                De enige keuze is een tweedehands echte Canon EF180, die optisch en qua AF snelheid niet beter is, maar waarschijnlijk niet zal hunten.
                Ofwel de Sigma manueel focussen, alhoewel er gemiddeld niet meer tack scherpe uitkomen dan met een AF die er soms naast zit.
                Een lange RF macro komt er waarschijnlijk niet.

Comment

Vervolg:

Heb bij iemand die al heel lang lid is van dit forum een

150mm 1:2.8 APO MACRO DG HSM (de versie zonder OS)

gevonden die accuraat en behoorlijk snel focust op de R5 .
                  Lens dateert van 2006.

Op de lens die ik al 12 jaar heb staat:

APO MACRO 180mm 1:3.5 HSM IF en die is blijkbaar van oudere datum (rond 2000 als kopie van de Canon EF180 f:3.5 macro van 1996).

Er zijn meerdere getuigenissen dat de AF motor hiervan niet altijd juist focust, vooral op Nikon. In al de jaren die ik ze gebruikt heb op Canon DSLR's heb ik wel gemerkt dat de focus een beetje zocht maar heb dit nooit echt als probleem ondervonden (wel dus op mirrorless).

Gedurende korte tijd (tot 2006) blijkt ook een

180mm 1:3.5 APO MACRO DG HSM bestaan te hebben.

Of de verbeterde focus gelinkt is aan de DG inscriptie of pas bij de 150mm versie is ingevoerd moet nog uitgemaakt worden (ik heb mijn twijfels vermits de 150mm de 180mm heeft vervangen, mogelijk na een klacht van Canon, de camera ziet de lens als een EF180 3.5).

Ik heb ook een tweedehands Sigma 1.4x EX DG APO teleconverter gevonden, resultaten volgen.

Tamron macrolenzen blijken niet te werken op Canon mirrorless, wie een langere macro zoekt kijkt dus beter uit naar een tweedehands Sigma.
                  Over de beeldkwaliteit is iedereen unaniem positief, maar door de matte en soms afbladderende coating zien ze er niet uit.
                  Dit wordt m.i. ruimschoots goedgemaakt door de prijs.
                  Last edited by palombian; 22 mei 2023, 19:06. Reden: datum

Comment

Working...
                  X