Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als 2 druppels botsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Als 2 druppels botsen

Oorspronkelijk geplaatst door SamuelR81 Bekijk bericht
    Hoi Wim, bedankt !! Om te antwoorden op je vraag : Heb een opstelling gemaakt met 2 verticale houten stokken, geprikt in 2 bloempotjes met een oase. 1 horizontale stok daarbovenop. ( goed vastgemaakt, met 2 klemmen en wat plakband. ) Een zwarte schaal gevuld met water tot aan de rand, enkele centimeters diep, bevond zich eronder. 2 flitsen geplaatst, links en rechts. Voor de achtergrond gebruikte ik een A2-formaat gekleurd papier en de flitsen waren gericht naar de achtergrond, gepositioneerd achter de plek waar de druppel zou vallen. Om de splash te creëren, had ik een spuitje aan de horizontale stok vastgemaakt en vastgeplakt met plakband, zodat het niet kon bewegen. Dan beetje bij beetje, met 1 hand het spuitje indrukken. Camera op statief, manuele scherpstelling op plaats waar druppel oppervlak raakt ( kan je doen met een pen of iets anders ). Het is wel vaak proberen om precies 2 druppels te krijgen die net achter elkaar vallen. Werden al snel honderden foto's waarvan er heel wat meteen de prullenbak in konden ) maar na een tijdje lukt het. ps : Had eerst geprobeerd met een plastic zakje, en daar een gaatje in geprikt, maar dan is de tijd tussen 2 druppels steeds ongeveer gelijk, en wordt het moeilijk om 2 botsende druppels te zien. Met dat spuitje heb je meer controle. Zeker eens proberen, is leuk om te doen.

Groeten,
    Samuël.
    Bedankt voor deze uitleg (heb ook al zoiets in elkaar gestoken voor een challenge met een beschrijving. Maar, gebruik je continue-shooting ? Indien ja, hoe doe je dat met die flitsers ? Indien niet, chapeau, daar heb je niet alle veel geluk voor nodig maar ook uren geduld )
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Proficiat met je HoF-plaat(s)!
      BD0681BE -
      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Bedankt voor deze uitleg (heb ook al zoiets in elkaar gestoken voor een challenge met een beschrijving. Maar, gebruik je continue-shooting ? Indien ja, hoe doe je dat met die flitsers ? Indien niet, chapeau, daar heb je niet alle veel geluk voor nodig maar ook uren geduld )
        Hoi Wim,
        Ik heb de flits ingesteld op 1/32 of 1/64 (ik weet het niet meer precies) en gebruik gemaakt van de burst-modus, waarbij ik de timing afstemde op het moment dat er druppels vielen. Doordat de flits niet te krachtig is, kun je ook in burst flitsen, zeker als je maar enkele foto's per seconde maakt.

Groeten,
        Samuël.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jumpingjacquesflash Bekijk bericht
          Proficiat met je HoF-plaat(s)!
          Bedankt Jacques

Comment

Working...
          X