Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aglais io

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Aglais io

De dagpauwoog (Aglais io) is een middelgrote vlinder uit de onderfamilie Nymphalinae van de familie Nymphalidae.

De dagpauwoog is een van de bontst gekleurde vlinders in Europa. De soort komt binnen Europa algemeen voor in de gematigde zones en ontbreekt in het uiterste noorden en zuiden. Ook in de gematigde gebieden van Azië komt de soort voor tot in Japan. Het grote verspreidingsgebied is onder meer te verklaren doordat de belangrijkste waardplant, de brandnetel, zoveel voorkomt. In België en Nederland is de dagpauwoog een algemene soort en is een van de bekendste dagvlinders.

De dagpauwoog is hier niet te verwarren met andere vlinders vanwege de grootte, de oranjerode vleugels en de karakteristieke oogvlek op de bovenzijde van iedere vleugel. De onderzijde is juist goed gecamoufleerd door donkerbruine kleuren en donkere strepen. Ook de rupsen zijn duidelijk te herkennen aan hun gitzwarte lichaam met lange, brede stekels. Zij zijn soms massaal te vinden op brandnetels, die geheel kaalgevreten kunnen worden.

De dagpauwoog is voornamelijk te zien in de zomer, het is een van de soorten die als volwassen vlinder overwintert en 's winters kan worden aangetroffen in huizen. In de lente ontwaken de dieren weer om te paren en de eieren af te zetten.

De dagpauwoog werd door Carl Linnaeus als Papilio io in Systema naturae van 1758 vermeld. De soort is later in andere geslachten geplaatst, zoals in Nymphalis als Nymphalis io en werd naderhand in het monotypische geslacht Inachis geplaatst, een naam die nog veel in de literatuur te vinden is. De geslachtsnaam Inachis is een verwijzing naar de riviergod Inachos uit de Griekse mythologie. Op basis van nieuwe inzichten werd de soort later in het geslacht Aglais geplaatst. De soortaanduiding io verwijst naar de dochter van Inachos, Io.

De dag(-)pauwoog dankt zijn Nederlandstalige naam aan de dagactieve levenswijze en de vlekken op de vleugels. Deze oogvlekken hebben iriserende blauwe en paarse kleuren en doen denken aan de oogvlek op een staartveer van een mannelijke pauw (Pavo cristatus). Oogvlekken op de vleugels komen overigens bij veel meer soorten vlinders voor, ook bij soorten uit andere families.

Een verouderde Nederlandse naam is pauwoogvlinder. Ook in andere talen verwijst de naam van de vlinder naar de op de pauwenogen lijkende vlekken. Voorbeelden zijn het Engelse peacock butterfly, het Duitse Tagpfauenauge, het Franse paon du jour en het Noorse dagpåfugløye.

Aglais io I
    by Jacques Willems, on Flickr

Aglais io II

Aglais io III

Dank u voor het kijken en/of beoordelen.
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Re: Aglais io

Mooie vlinder, 2 voor mij.

Comment

Voor mij de 1e in de omgeving heb het gevoel dat 2 en 3 flinke crops zijn
      Peter
      mijn website : klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pholie Bekijk bericht
        Mooie vlinder, 2 voor mij.
        Dank u Pholie!

Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
        Voor mij de 1e in de omgeving heb het gevoel dat 2 en 3 flinke crops zijn
        Peter
        Dank u Peter, de crops zijn niet zo fel; hooguit 20% er af.
        BD0681BE -
        Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Mooi met voorkeur.
          1.2.3.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            Mooi met voorkeur.
            1.2.3.
            grt,bouk.
            ik volg, nr 1 is top, maar een beetje gecropt was nog topper...
            grt
            Gerrit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              Mooi met voorkeur.
              1.2.3.
              grt,bouk.

Oorspronkelijk geplaatst door de Gerre Bekijk bericht
              ik volg, nr 1 is top, maar een beetje gecropt was nog topper...
              grt
              Gerrit
              Dank u Bouk en Gerrit!
              BD0681BE -

Comment

Working...
              X