Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prunus spec.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Prunus spec.

    Prunus is een geslacht van bomen en struiken, waaronder (onder vele anderen) de vruchten pruimen, kersen, perziken, nectarines, abrikozen en amandelen.

    Bloemen wit of rose, vaak voor de bladen verschijnend, alleenstaande paren of in bloeiwijzen, gesteeld. Bladen in de knop opgerold of geplooid. Steunbladen afvallend. Bomen of heesters, soms doornig.
    Alle soorten van dit geslacht hebben witte of lichtrose bloemen, zij bevatten alle honing, die in de kelk (eigenlijk de wand van de komvormige bloembodem) wordt afgescheiden. Ook hebben ze meestal een honinggeur, zijn dus insectenbloemen.

    Inheems in de noordelijke gematigde streken, zijn 430 verschillende soorten geclassificeerd onder Prunus. Veel leden van het geslacht worden op grote schaal gekweekt voor hun fruit en voor decoratieve doeleinden. Prunusvruchten zijn steenvruchten of steenvruchten. Het vlezige vruchtvlees die de pit omgeeft is eetbaar, terwijl de kern zelf een harde, oneetbare schaal vormt, de pyrena ("steen" of "pit"). Deze schil omsluit het zaad dat eetbaar is in veel soorten (zoals amandelen) maar giftig in andere (zoals abrikozen). De meeste Prunus-vruchten worden vaak gebruikt bij de verwerking, zoals de productie van jam, het inblikken, drogen en zaden om te branden.

    In 1737 gebruikte Carl Linnaeus vier geslachten om de soorten van de moderne Prunus op te nemen - Amygdalus, Cerasus, Prunus en Padus - maar vereenvoudigde het in 1758 tot Amygdalus en Prunus. Sindsdien zijn de verschillende geslachten van Linnaeus en andere ondergeslachten en secties geworden, aangezien alle soorten duidelijk nauwer verwant zijn.


    Prunus spec.
    by Jacques Willems, on Flickr

    Dank u voor het kijken en/of beoordelen.
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

  • #2
    Re: Prunus spec.

    De bloem staat er heel mooi op, maar ik denk tegen een andere kleur achtergrond ze meer tot haar recht zou komen ... maar ik weet ook wel dat je dat heb niet altijd in de hand hebt.
    Mvg Philip

    Comment


    • #3
      Re: Prunus spec.

      Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
      De bloem staat er heel mooi op, maar ik denk tegen een andere kleur achtergrond ze meer tot haar recht zou komen ... maar ik weet ook wel dat je dat heb niet altijd in de hand hebt.
      Dank u Philip, de onbewerkte versie zag er niet uit; dan maar een kleurtje gekozen dat er mee door kon.
      BD0681BE -
      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

      Comment


      • #4
        Re: Prunus spec.

        Je hebt er toch nog iets mooi van gemaakt.
        Ik zou de bg zo bewerkt hebben dat de bloesem meer aandacht krijgt.
        groetjes, moniq (BD1321BE)

        A picture paints a thousand words

        Comment


        • #5
          Re: Prunus spec.

          Oorspronkelijk geplaatst door moniq Bekijk bericht
          Je hebt er toch nog iets mooi van gemaakt.
          Ik zou de bg zo bewerkt hebben dat de bloesem meer aandacht krijgt.
          Dank u Monique!
          BD0681BE -
          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

          Comment


          • #6
            Re: Prunus spec.

            Ik vind die achtergrond juist wel passend maar ik had de bloesems wat meer opgelicht zodat ze meer zouden opvallen. Is misschien niet mogelijk doordat je origineel wat aan de donkere kant is. Voor de rest mooie foto.

            Comment


            • #7
              Re: Prunus spec.

              Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
              Ik vind die achtergrond juist wel passend maar ik had de bloesems wat meer opgelicht zodat ze meer zouden opvallen. Is misschien niet mogelijk doordat je origineel wat aan de donkere kant is. Voor de rest mooie foto.
              Dank u Chris!
              BD0681BE -
              Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

              Comment

              Working...
              X