Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

~Honingbij vooraanzicht~

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] ~Honingbij vooraanzicht~

Ben zelf niet 100% tevreden over de scherpte, maar ik denk toch de moeite waard. Mijn DOF was hier ongeveer 0,35 millimeter.

1 opname:
    Camera Model Canon EOS 5D Mark II
    Tv(Shutter Speed) 1/200
    Av(Aperture Value) 11
    ISO Speed 100
    Auto ISO Speed OFF
    Lens MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

Rob,

Re: ~Honingbij vooraanzicht~

Zeker de moeite waard en de mindere totale scherpte op de ogen past wel bij de beweging van de pootjes en maakt het echt "LIVE" ... en laat het er niet uitzien zoals een saaie
    klinische focusstack van een dood insect zoals dat nu een rage aan het worden is blijkbaar tot mijn grote ergernis . Hier zie je het leven in het insect alsof het naar je komt toegelopen
    Dit is ettelijke malen moeilijker dan een focusstack van 100 foto's, met statief, op een dood insect in de studio waar je gewoon de computer de inspanning laat doen. Ik heb het gevoel dat
    dit wat discussie gaat opleveren

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
    https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Knap beeld, niks mis mee vermits de scherpte perfect ligt

off topic : Focusstacken te pas en te onpas tovert mij ook te dikwijls een beeld om tot iets dat dan wat plastiekerig overkomt en met de overgang scherp/onscherp die dikwijls erg brutaal is wordt geen rekening gehouden,
      ik denk er dus ook zo ongeveer over al zie ik soms uitzonderingen, maar daarom zijn het dan ook uitzonderingen
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

ik vind hem echt super ,scherpte is voor mij zeker top en ook vooral de belichting

Comment

Heel mooi Rob
          Het stacken gebeurt altijd op een dood exemplaar, voor mij is het vastleggen van levende insecten veel uitdagender

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Mooie scherpte, vooral de mond en de aanzet van de voelsprieten. Inderdaad, liever op levend materiaal.dikwijls zie je dat de insecten dood zijn.

Comment

Bijzonder indrukwekkend, scherpte juist op de meest interessante delen!
              Zeer knap dit resultaat in één shot!
              BD0681BE -
              Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Schitterende foto, dergelijke beelden vind ik boeiend om naar te kijken, veel detail ook

Comment

Thanks allen voor de positieve reacties.. dit keer niet verwacht..

Rob,

Comment

Ik volg al mijn voorgangers.
                    Die is zeer geslaagd!
                    Zie ook flickr

Comment

De bij is inderdaad heel mooi in beeld gebracht.

Ik vind de opmerkingen over stacking wel kort door de bocht. Ik fotografeer zowel levende insecten en mijten in actie (ik verkoop ze) als stacks van dode insecten en beide hebben hun uitdagingen maar om nu te zeggen dat stacking gemakkelijk is en de computer alles voor je doet ....

Een deftige stack is heel technisch en daar ben je gemakkelijk 2-3 u mee kwijt en het deeltje dat de computer doet duurt maar 10 minuten. Stacking is een andere manier om de natuur in beeld te brengen wat met normale fotografie niet kan. Ziet het er natuurlijk uit? Soms wel, soms niet maar is dat niet het mooie van fotografie om dingen op een andere manier te brengen.

Gr

Ward

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stepman Bekijk bericht
                        Ward
                        Thanks Ward.

Er zijn overigens ook automatische focus stacking rails van WeMacro met een totale reislengte van 100 mm. De minimale stap kan worden ingesteld als 1 micron in de precieze modus. De rail wordt volledig bestuurd door een computer of een Android-telefoon met behulp van Bluetooth- of OTG-functionaliteit.

dat is toch wel handig... heb jij ook zo'n rail of doe je het handmatig?

Rob,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stepman Bekijk bericht

Ik vind de opmerkingen over stacking wel kort door de bocht. Ik fotografeer zowel levende insecten en mijten in actie (ik verkoop ze) als stacks van dode insecten en beide hebben hun uitdagingen maar om nu te zeggen dat stacking gemakkelijk is en de computer alles voor je doet ....

Een deftige stack is heel technisch en daar ben je gemakkelijk 2-3 u mee kwijt en het deeltje dat de computer doet duurt maar 10 minuten. Stacking is een andere manier om de natuur in beeld te brengen wat met normale fotografie niet kan. Ziet het er natuurlijk uit? Soms wel, soms niet maar is dat niet het mooie van fotografie om dingen op een andere manier te brengen.

Gr

Ward
                          Ik begrijp je standpunt, maar het gaat me erom dat bij focusstacking in de studio op een statief je alle tijd van de wereld hebt en je kan het ettelijke keren opnieuw doen onder de perfecte condities. "Live" in de field werken op deze vergrotingen is een heel
                          andere zaak, daar heb je niets onder kontrole en uw foto moet in een tijd van enkele seconden gemaakt zijn. Het probleem is dat buitenstaanders die extreme uitvergrotingen met onbeperkte scherptediepte als het nieuwe normaal gaan bekijken omdat er
                          praktisch nooit wordt bijvermeld dat het om een dood insect gaat. Dit is geen "wildlife" fotografie meer hé en bij de grote massa wordt dit dan ten onrechte aanzien als "de" topmacrofotografie want "hier" is alles perfect scherp en bij die andere niet. Ik zou de vogelfotografen hun reactie een keertje willen horen als er een rage aankomt om opgevulde dode vogels op een tak te plakken en daar foto's van te nemen. In de modellenwereld is er ook zo een rage met de "plasticfaces", altijd een beetje meer en meer perfectioneren, totdat je eindigt met een stuk levensloze plastiek en het straffe is dat de massa dit beeld normaal vindt en de realiteit als fake of slecht.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
                          https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Ik gebruik de Wemacro en dit maakt het inderdaad veel gemakkelijker maar toch moet je zoeken naar de beste afstand ts shots enz. Vaak moet je ook tientallen series maken om er 1 goede te hebben.

Volledig mee akkoord dat het een volledig andere dynamiek is dan live te fotograferen. Ik heb honderden foto’s gemaakt van sluipwespen en predatoren in actie die plaaginsecten aan ‘t parasiteren of opeten zijn dus weet hoe moeilijk het is om de juiste moment vast te leggen is. Zie website waar de meeste foto’s door mij gemaakt zijn: https://www.biobestgroup.com/en/biob...ductGroup_4479 . Dit zijn geen artistieke foto’s maar meer bedoeld om de insecten te herkennen of ter promotie. Je kan op de producten doorklikken om meer te zien.

Stacking is gewoon een andere manier om de natuur weer te geven. Het wordt vaak abstracter en onrealistischer maar is daarom niet minder dan “gewone” natuurfotografie. Ik vind beide fascinerend en mooi.

W
                            Last edited by Stepman; 21 juli 2021, 11:20. Reden: Iets vergeten vermelden

Comment

Heel mooi vastgelegd.
                              En je kan er ook zo direct de foto's van dode exemplaren uithalen. Niks gaat boven levende natuurbeelden.
                              grts,
                              Raf.

Comment

Working...
                              X