Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Prachtige opname Rob ! Die houdt mooi haar koppeke scheef om er mooi op te staan
bBj dergelijke opnames denk ik dan altijd dat die mieren snel bewegen en dat je dan misschien heel wat opnames moet maken om er eentje van deze kwaliteit te hebben ?
Prachtige opname Rob ! Die houdt mooi haar koppeke scheef om er mooi op te staan
bBj dergelijke opnames denk ik dan altijd dat die mieren snel bewegen en dat je dan misschien heel wat opnames moet maken om er eentje van deze kwaliteit te hebben ?
Thanks Frans,
Als ik op pad ga met de MP-E 65mm dan kan het best zijn dat de eerste foto meteen de beste is maar het kan ook pas na de 20e zijn. Meestal observeer ik eerst welke mier een patroon heeft van bewegen waar ik iets mee kan... sommige staan nooit stil en sommige zitten soms om de paar seconden een klein moment stil dus die hou ik in de gaten... Maar echt heel veel foto's maak ik nooit (als ik me te lang concentreer dan word ik vaak misselijk) dus ik fotografeer nooit erg lang, meestal na een half uur heb ik het wel gezien qua fotograferen. Het kan dus ook best zijn dat ik geen foto's maak omdat het niet gelukt is... Maar meestal heb ik er wel een aantal en dat komt ook door de ervaring en klik die ik met deze lens heb. Ik leer ook een beetje doseren met het aantal opnamen dus ik druk alleen op de knop als ik dichtbij ben en alles scherp heb.
Voor de mensen die de MP-E 65 nog niet kennen kent de MP-E 65 een aantal lastige elementen.
1:
Het lastige van de MP-E 65mm is, dat het niet een lens is die je op oneindig scherp kan stellen.. als je door de MP-E 65mm kijkt zie je een nogal donker wazig geheel... en je moet op je gevoel naar je onderwerp toe bewegen die pas opduikt als je heel dichtbij bent.
2: de hele kleine DOF waarbij het extra belangrijk is om de positie van je sensorvlak t.o.v. je onderwerp te positioneren.
3: De belichting is met elke flitser te hard op die kleine afstand en er zijn geen (althans dat heb ik nooit gezien) standaard goede flitsverzachters te koop voor de twin lite flitsers... dus je moet zelf aan de slag zoals bijv. mijn bonenblikjes waar ik de meeste foto's mee heb gemaakt. Ik denk dat dit wel het lastigste deel is, ik heb er heel wat experimenten mee gedaan voor een goed resultaat, maar als je het eenmaal door hebt kun je eigenlijk wel voor elke flitser iets maken qua verzachten, maar als ze de tutorial lezen dan is dit alvast een probleem minder..
Deze bovenstaande 3 punten is een kwestie van ervaring. En je moet het vooral heel leuk en mooi vinden om met deze lens te werken.... De allereerste MP-E 65mm foto zag ik in 2007 op dit forum dat was van een vlieg en toen was ik meteen verkocht... ik dacht zo'n foto wil ik ook kunnen maken... Die vonk moet je wel hebben en die is eigenlijk nooit weggegaan.... Hoewel ik de laatste jaren wel een stuk minder fotografeer...
Goede uitleg weer Rob, zelf zie ik mij geen extreme macro gaan doen maar eigenlijk komt het er op neer dat je:
- echt wel extreme macro wil gaan doen
- geduld en doorzettingsvermogen hebt
- niet bang bent je vuil te maken
- de nodige zelfkritiek kan opbrengen, dit laatste geldt uiteraard voor fotografie in het algemeen
wat macro van beestjes betreft: ken je onderwerpen en hun gedrag
Misschien moet de mpe-65 club (en aanverwanten) eens een gezamenlijke uitstap of workshop of iets dergelijks van maken in een coronavrij landschap
Prachtige foto Rob en dat is absoluut niet makkelijk met de MP-E 65!
BD0681BE -
Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown
Comment