Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Entomobrya nivalis II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Entomobrya nivalis II

Entomobrya nivalis, de kosmopolitische springstaart, is een soort slanke springstaart uit de familie Entomobryidae.
    De kosmopolitische springstaart is ongeveer 2 mm lang. De kleur bestaat uit een gele of witte achtergrond met donker pigment dat transversale banden vormt langs het derde segment van de thorax en de segmenten 2 tot 6 van het abdomen. Het vierde segment van de buik heeft een U- of 11-vormig patroon dat deze soort gemakkelijk onderscheidt van andere soorten in het geslacht Entomobrya.
    De kosmopolitische springstaart wordt gevonden in gematigde en poolgebieden van Noord-Amerika en Europa. Jongeren leven meestal in het bladafval van bossen en migreren naar boven nadat ze volwassen zijn geworden, tussen korstmossen die aan bomen groeien. In de winter schuilen ze onder losse stukken schors.
    De hemolymfe van de kosmopolitische springstaart is rijk aan antivriesverbindingen, waardoor het bestand is tegen de zeer lage temperaturen in de winter.

Entomobrya nivalis II
    by Jacques Willems, on Flickr

Dank u voor het kijken en/of beoordelen.
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Re: Entomobrya nivalis II

mooie plaat en info.... ik heb deze ook weleens gespot en gefotografeerd... hoewel ik die bolletjes veel vaker tegenkom..

Rob,

Comment

Re: Entomobrya nivalis II

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
      mooie plaat en info.... ik heb deze ook weleens gespot en gefotografeerd... hoewel ik die bolletjes veel vaker tegenkom..
      Rob,
      Dank u Rob!
      De bolvormige kom ik ook gemakkelijker tegen.
      Alhoewel de langwerpige meestal groter zijn.
      Bij deze was dat echter niet het geval, veel kleiner dan de bolletjes!
      BD0681BE -
      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Working...
      X