Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog een hommeltje om mee te oefenen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Nog een hommeltje om mee te oefenen

Ik begin het door te krijgen waar ik probleempjes mee heb als ik mij aan macro/close-up waag.
    Ik heb geen vaste hand (meer) dus moet ik een heel korte sluitertijd gebruiken of van op statief werken.
    Manueel scherpstellen is ook lastig en Live view en bewegende onderwerpen, dat gaat niet samen.
    Een systeemcamera is daarvoor waarschijnlijk beter geschikt.
    Dus heb ik het even anders geprobeerd. In plaats van mijn 100mm macro, een 50mm met een Canon 500D close-up lens erop.

Bedankt om even te komen kijken.
    Luc

Re: Nog een hommeltje om mee te oefenen

Misschien de hooglichten een tikkeltje minder (?), maar mooie kleuren en scherp !
    Mvg Philip

Comment

Luc, ik had toch die sluitertijd van 1/125 sec opgetrokken. En ook je iso van 100 kon je omhoog krikken. Nu is dit beeld gewoon overbelicht, toch? Ook een f:8 was hier wellicht niet nodig.
      Manueel scherpstellen is bij macro bijna een must, voor mij toch. Ik zou gewoon eens proberen die Kokarde bij valavond mooi in beeld te krijgen, zonder hommel. En van daaruit verder werken. Dan komt dit zeker goed. Er zijn hier genoeg mensen die je met raad en daad kunnen bijstaan.
      Just my 2 cents,
      P.

Comment

Luc, ik had toch die sluitertijd van 1/125 sec opgetrokken. En ook je iso van 100 kon je omhoog krikken. Nu is dit beeld gewoon overbelicht, toch? Ook een f:8 was hier wellicht niet nodig.
        Manueel scherpstellen is bij macro bijna een must, voor mij toch. Ik zou gewoon eens proberen die Kokarde bij valavond mooi in beeld te krijgen, zonder hommel. En van daaruit verder werken. Dan komt dit zeker goed. Er zijn hier genoeg mensen die je met raad en daad kunnen bijstaan.
        Just my 2 cents,
        P.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pholie Bekijk bericht
          Just my 2 cents,
          P.
          Helemaal mee eens,
          de macrolens zou ik toch blijven gebruiken, een voorzetlens is in de meeste gevallen kwaliteitsverlies.
          wat ook helpt bij geen vaste hand, zoek een steunpunt voor uw voorarm of elleboog, ik steun dikwijls op mijn knie en voor zeer lage onderwerpen de rijstzak hé
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pholie Bekijk bericht
            Just my 2 cents,
            P.
            Bedankt, Pholie voor je inbreng. Ik ben akkoord dat manueel scherpstellen bij macro hoort. Ik stel echter vast dat ik hulpmiddelen nodig heb. De dioptieregelaar staat zo ingesteld dat de lijnen en tekst op mijn matglas optimaal scherp zijn voor mij. Toch zit ik er met manuele scherpstelling een beetje naast. Ik heb op een ander toestel nog een zoekerloepje zitten en ik heb ook nog een hoekzoeker met een vergrotingsschakelaar. Ik kan beide eens proberen.
            Voor wat de belichting betreft: de originele foto's zijn donkerder, maar ik vond de extra helderheid (zonder uitgebrande hooglichten) wel iets hebben. Dit is dus een bewuste, maar mogelijk niet voor iedereen optimale keuze.
            In ieder geval bedankt voor je tips, ik ga ermee aan de slag.
            Luc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
              Bedankt, Pholie voor je inbreng. Ik ben akkoord dat manueel scherpstellen bij macro hoort. Ik stel echter vast dat ik hulpmiddelen nodig heb. De dioptieregelaar staat zo ingesteld dat de lijnen en tekst op mijn matglas optimaal scherp zijn voor mij. Toch zit ik er met manuele scherpstelling een beetje naast. Ik heb op een ander toestel nog een zoekerloepje zitten en ik heb ook nog een hoekzoeker met een vergrotingsschakelaar. Ik kan beide eens proberen.
              Voor wat de belichting betreft: de originele foto's zijn donkerder, maar ik vond de extra helderheid (zonder uitgebrande hooglichten) wel iets hebben. Dit is dus een bewuste, maar mogelijk niet voor iedereen optimale keuze.
              In ieder geval bedankt voor je tips, ik ga ermee aan de slag.
              Luc
              Persoonlijk gebruik ik focus peaking in combo met magnification. Ik vind dit het beste werken. ik ga akkoord dat niet niet op ieder toestel aanwezig is ;-)

Comment

Working...
              X