Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vers geslepen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Vers geslepen

    Close-up van een kleur potloodpunt.
    Stack van 50 beelden.
    Lens: Laowa 60mm 2:1 macro
    Belichting: Twinflash met DIY diffusers.
    Vergroting: +- 1,25:1

    Weinig nieuw materiaal van mij omdat ik aan het wachten ben op onderdelen om zelf een nauwkeurige manuele macrorail te maken.
    De huidige set-up geeft teveel halo's vanwege het niet mooi uitlijnen door de huidige rail. Enkel tegen een zwarte BG is dit minder zichtbaar en beter te maskeren. Maar daar zou ik me niet graag tot laten beperken.




    Grtz,
    Kurrrt

  • #2
    Re: Vers geslepen

    Een mooie kleurrijke macro met veel details

    Comment


    • #3
      Re: Vers geslepen

      Schitterend!
      2xZ6, 1xD7500, glas, licht

      Comment


      • #4
        Re: Vers geslepen

        Ik ruik het hout haast tot hier
        Mooie details !
        Technisch sterk maar geen beeld om boven mijn bed te hangen
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Vers geslepen

          Knap, uitzonderlijk die details!
          BD0681BE -
          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

          Comment


          • #6
            Re: Vers geslepen

            Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
            Ik ruik het hout haast tot hier
            Mooie details !
            Technisch sterk maar geen beeld om boven mijn bed te hangen
            Zou hier ook niet aan de muur komen hoor
            Ja, dit is nu eenmaal een aparte 'technische' tak van fotografie. Andere reacties gingen wel over 'kunst' en direct groot aan de muur hangen.

            Ieder zijn meug dus blijkbaar. Ik vind het gewoon fascinerend om verborgen details zichtbaar te maken en te zien.
            En ik hoef er geen insecten voor dood te maken zoals meestal in deze tak van fotografie de gewoonte is

            Het verschil in grofheid van het slijpen op het houtwerk vind ik persoonlijk knap en interessant (snelle aanzet tov uitbollen met de slijpbeweging).
            Maar het zijn idd geen beestjes of mooie bloemen. Dat snap ik wel. Maar het is ook winter hé. Hopelijk kan ik mooiere onderwerpen tonen in de loop van volgend seizoen.

            Comment


            • #7
              Re: Vers geslepen

              Wow, knappe details Kurt, mooi gedaan hoor
              Zou zelf niet weten hoe er aan te beginnen met dat stacken bij macrofotografie
              Ik denk met een macrorail ? Maar hoe kan je dan zulke kleine stapjes zetten manueel
              Echt fascinerend

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Vers geslepen

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Wow, knappe details Kurt, mooi gedaan hoor
                Zou zelf niet weten hoe er aan te beginnen met dat stacken bij macrofotografie
                Ik denk met een macrorail ? Maar hoe kan je dan zulke kleine stapjes zetten manueel
                Echt fascinerend

                grts
                Sieg

                Hey Sieg,

                Met deze vergroting heb ik het nog kunnen klaarkrijgen dmv een standaard Manfrotto macro-rail.
                'fingerspitzengefühl' was zeker van belang, maar de speling in alle richtingen op de draadstang bij hoge vergrotingen kan je manueel niet vermijden.

                Er zijn natuurlijk automatische rails te koop (waarbij je als het ware een kop koffie kan gaan drinken terwijl de rail en de software alle werk voor u doen en je enkel het gestackte beeld nog moet nabewerken).
                Maar zolang ik niet voorbij 10x vergroting ga, wil ik proberen alles manueel klaar te krijgen waardoor de persoonlijke inzet toch een beetje meerwaarde geeft aan het bekomen resultaat.

                Eens voorbij een grotere vergroting is specifieke hulp onmisbaar helaas...
                Last edited by Kurrrt; 3 december 2019, 19:51.

                Comment


                • #9
                  Re: Vers geslepen

                  Zo zie je een potlood niet dikwijls. Knap resultaat van je manuele inzet!
                  Zie ook flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vers geslepen

                    Heerlijke macro!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vers geslepen

                      Mooi Kurt,
                      Gepikt uit een stemmingskotje??? :-)

                      Proficiat met je HOF trouwens ...
                      Last edited by pholie; 9 december 2019, 13:03.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vers geslepen

                        Oorspronkelijk geplaatst door pholie Bekijk bericht
                        Mooi Kurt,
                        Gepikt uit een stemmingskotje??? :-)

                        Proficiat met je HOF trouwens ...
                        Nee, uit de hobby-doos van mijn vrouw.
                        (maar wel zelf geslepen )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vers geslepen

                          Proficiat met de HoF! Terecht! Mooi werk.
                          2xZ6, 1xD7500, glas, licht

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vers geslepen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                            Zou hier ook niet aan de muur komen hoor

                            En ik hoef er geen insecten voor dood te maken zoals meestal in deze tak van fotografie de gewoonte is
                            Eerst en vooral proficiat met je HOF echt prachtig gedaan en apart
                            ik heb jaren lang in het macrowereldje gezeten en ik denk dat zoiets niet veel gebeurd ,ik heb het althans zelf en van mijn collega's nooit geweten ,wel straffe toeren gelezen van een kleine minderheid die alles doen voor een perfecte macro foto tot zelfs boomkikkers vastnaaien op de takken om een onnatuurlijk houding te krijgen ,of insecten vastkleven of uit de koelkast halen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vers geslepen

                              Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                              Eerst en vooral proficiat met je HOF echt prachtig gedaan en apart
                              ik heb jaren lang in het macrowereldje gezeten en ik denk dat zoiets niet veel gebeurd ,ik heb het althans zelf en van mijn collega's nooit geweten ,wel straffe toeren gelezen van een kleine minderheid die alles doen voor een perfecte macro foto tot zelfs boomkikkers vastnaaien op de takken om een onnatuurlijk houding te krijgen ,of insecten vastkleven of uit de koelkast halen
                              Wel Patrick, ik ben ondertussen lid van verschillende macro groepen op FB en daar ziet men niet op een insect meer of minder.
                              Er is zelfs een bloeiende handel in gedroogde, exotische exemplaren die wereldwijd verhandeld worden voor verzamelaars en fotografen blijkbaar. En dan kan je je afvragen of het slechts over een minderheid gaat als je het echt over extreme macrofotografie hebt.

                              Ik zal zelf ook wel eens een dood insect gebruiken om voor de lens te halen als ik er eentje vind (maar dan meestal om de belichting set-up en diffusie materialen op uit te testen). Maar ze speciaal vangen en dood maken om ze zo vers mogelijk in beeld te brengen ligt me niet.
                              Een quote van iemand die zich specifiek met deze tak bezig houdt (ik vroeg hem hoe lang men een dood insect kon bewaren zonder dat het ontbindingsproces zich begon te manifesteren): "Kill it, clean it, stack it."

                              Maak u dus geen illusies als je echt mooie, propere resultaten ziet van insecten e.d.
                              Iemand die graag met regelmaat nieuwe foto's post van knappe insecten wacht niet tot hij er toevallig eentje dood tegenkomt in zijn veranda...

                              Het proper maken en in de gewenste houding brengen is een aparte bezigheid op zich waar men specifieke solventen en gereedschappen voor gebruikt blijkbaar.
                              Ieder zijn meug en ik geef toe dat ik van sommige resultaten versteld sta en ze heel fascinerend vind om ze te kunnen aanschouwen met zo'n hoge vergroting (zelfs tot 80x met een camera en specifieke micro lenzen!!).

                              Zulke resultaten zal ik toch niet kunnen evenaren met mijn materiaal. Dan probeer ik liever andere zaken te vinden om in beeld te brengen waarbij je niet eerst iets moet doden (zoals mijn foto's van stuifmeelkorrels op meeldraden bvb.)

                              Maar ik bekijk er ook niemand scheef voor. Ieder maakt voor zichzelf uit hoever hij of zij wilt gaan om mooie beelden te maken en te tonen.
                              Last edited by Kurrrt; 9 december 2019, 17:02.

                              Comment

                              Working...
                              X