Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De wrede dood

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] De wrede dood

Deze bladluizen zijn het slachtoffer geworden van een sluipwesp.
    De Aphelinus Abdominalis zoekt met haar antennes naar een prooi. Vervolgens draait ze rond en krult ze de uiteinden van haar vleugels.
    Het vrouwtje steekt haar legboor in de bladluis, om deze te verdoven. Daarna prikt ze de onderkant van de bladluis om er een eitje in te leggen. Binnenin de bladluis ontwikkelt het eitje zich in vier larvenstadia. De larve spint een cocon in de bladluis, waardoor deze opzwelt. Uiteindelijk komt er een volwassen Aphelinus uit de zwarte mummie van de bladluis. De pasgeboren sluipwesp gaat onmiddellijk op zoek naar bladluizen om te parasiteren of om zich mee te voeden.

Geen prettige manier om aan uw einde te komen.
    De achterste bladluis lijkt wel in een laatste doodskreet gemummificeerd te zijn.

Stack van 52 foto's
    Vergroting: 6x

(Een overzichtsfoto om de verhoudingen wat te zien. De 2 stippen naast het speldenkopje zijn de exemplaren van de foto hierboven.)

Grtz,
    Kurrrt

Re: De wrede dood

Knap gedaan en leerrijk bovendien
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Beste Kurrrt,

Mooie foto! Met welk materiaal heb je deze genomen?

Ben je zeker dat het hier over Aphelinus gaat en niet een Aphidius soort (dit type bladluis wordt vaker door Aphidius geparasiteerd en Aphelinus mummies zwellen niet op zoals je wel kunt zien op deze foto)?

Het gaatje in de bladluis is niet helemaal duidelijk maar daar het niet mooi rond is, is er ook een kans dat er geen bladluis-sluipwesp is uitgekomen maar een hyperparasiet. Dit is een sluipwesp die sluipwespen van bladluizen parasiteert.

Groeten,

Ward

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stepman Bekijk bericht
        Beste Kurrrt,

Mooie foto! Met welk materiaal heb je deze genomen?

Ben je zeker dat het hier over Aphelinus gaat en niet een Aphidius soort (dit type bladluis wordt vaker door Aphidius geparasiteerd en Aphelinus mummies zwellen niet op zoals je wel kunt zien op deze foto)?

Het gaatje in de bladluis is niet helemaal duidelijk maar daar het niet mooi rond is, is er ook een kans dat er geen bladluis-sluipwesp is uitgekomen maar een hyperparasiet. Dit is een sluipwesp die sluipwespen van bladluizen parasiteert.

Groeten,

Ward
        Beste Ward,

Ik ga enkel verder op eerder verkregen info ivm parasitering van de bladluizen door deze vernoemde sluipwesp. De benaming die ik meegaf gaat dus over de sluipwesp, niet over de bladluis.
        Als u zeker bent dat mijn meegegeven info niet correct is, dan verneem ik graag wat u denkt dat wel correct is. Ik kan er enkel maar mee bijleren.

Ik kan indien gewenst nog wat extra foto's maken uit een andere hoek om uitsluitsel te geven. Laat maar weten hoe ik dit best in beeld breng.

Deze foto is genomen met de Laowa 25mm 2,5-5x met extra tussenringen van 65mm. Totale vergroting is zo'n 6x met deze combo.

Camera body is de Canon 1D IV, 52 frames afzonderlijk aangepast met eenzelfde instelling in LR en daarna dmv Affinty Photo gestacked tot één TIFF file.
        Dit gestacked beeld opnieuw in TIFF bestand naar LR getransporteerd en dan de definitieve bewerking gemaakt om te posten.

Grtz,
        Kurt

Comment

Beste Kurt,

Ik gebruik ook de Laowa 25mm 2,5-5x met tussenringen of balg en ben er heel tevreden over. Ik heb net een automatische focus stacking rail (Wemacro) gekocht maar nog niet veel tijd gevonden om er mee te spelen.

Er zijn vele soorten sluipwespen die bladluizen parasiteren. Courante zijn Aphidius soorten (colemani, matricariae, ervi, etc.), Lysiphlebus, Aphelinus, Praon, Ephedrus etc. Aan de hand van de mummies is het heel moeilijk om te bepalen welke soort sluipwesp eruit gekomen is want verschillende soorten sluipwespen kunnen dezelfde soort bladluis parasiteren. Bij sommige soorten zoals Aphelinus is het wel duidelijker want de bladluis wordt gewoon zwart zonder op te zwellen. Om zeker te zijn moet je een sluipwesp laten uitkomen en dan identificeren aan de hand van vleugels, antennen etc.

Is een fascinerende wereld waar ik al bijna 30 jaar in werk. De meeste foto’s op onze website heb ik gemaakt: https://www.biobestgroup.com/en/biob...ductGroup_4479

Gr

Ward
          Last edited by Stepman; 13 november 2019, 07:07.

Comment

knap fotowerk, zo te lezen, maar het duidt ook op het belang van dit soort werk en kennis in de wetenschappelijke wereld.
            mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
            nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
            https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

mooie inkijk in een speciale wereld. Knap uitgevoerd en met dank voor je uitleg.

Comment

Knap gedaan Kurt, hele mooie details

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

De wereld van het kleine is altijd fascinerend.
                  Ook nu weer een knappe plaat met heel interessante info in de feed.
                  Zie ook flickr

Comment

Prachtig in beeld gezet

Comment

Geen 'mooi' plaatje, maar de natuur zoals hij kan zijn in z'n wreedheid.
                      Tof om lezen dat men dit soort beelden ook apprecieert

Grtz,
                      Kurt

Comment

Bedankt voor deze les en bovendien goed vastgelegd
                        Mijn YouTube kanaal || Fotografische uitstapjes in België? Een overzicht per provincie vind je hier.

Comment

Working...
                        X