Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grooming Ants

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Grooming Ants

In het Engels makkelijker verwoordt dan in het Vlaamsch

Tijdens een weekend verblijf in het bos, zaten deze 2 kleine mieren elkaar te verzorgen op een zeildoek dat ik steeds op het gras neerleg om ons een beetje tegen teken te beschermen.
    Geen top-shot wat belichting, kwaliteit of compo betreft (is ook een crop trouwens). Maar ik wou toch even laten zien hoe mieren sociaal zeker heel goed overeen komen.

Genomen met de MP E65mm lens met een vergroting van 4x

Grtz,
    Kurrrt

Re: Grooming Ants

Dat is echt wel heel close, indrukwekkend beeld

Mvg Yves
    What you see is what you get

Comment

Wel niet perfect zoals je zelf aangeeft maar we steken er weer wat van op
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

straf want die mieren zijn heel erg vlug
        mijn website : klik

Comment

de micro kosmos vind ik zeer intrigerend en superknap.
          En jij laat ons telkens weer mee genieten.
          Knap!
          Zie ook flickr

Comment

Knap in beeld gebracht hoe die twee elkaar betasten via de poten

Comment

Prachtige natuurfoto.
              Ben altijd versteld van de mooie resultaten met die MPE 65.Is een verdomd moeilijke lens om mee te werken.En mieren juist hetzelfde.
              Hoe belicht je dat?
              Flits zeker,maar hoe zitten je diffusors in mekaar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Prachtige natuurfoto.
                Ben altijd versteld van de mooie resultaten met die MPE 65.Is een verdomd moeilijke lens om mee te werken.En mieren juist hetzelfde.
                Hoe belicht je dat?
                Flits zeker,maar hoe zitten je diffusors in mekaar?
                Vooral het donkere beeld dat je door je zoeker ziet bij een hoge vergroting maakt focussen op het onderwerp lastig.
                Dus een goed positioneerbaar zoeklichtje is zeker een grote hulp om de smalle DoF goed te kunnen plaatsen.

Qua belichting is het wat praktijkervaring om in te schatten op hoeveel vermogen de flitskoppen best ingezet worden naargelang het onderwerp (helder of donker) en de gebruikte vergroting icm het gekozen diafragma.
                De 'naakte' flitskoppen van zo'n twinflash macro flitsers geven veel te hard en direct licht (hot-spots op het onderwerp). Daar dienen dus diffusie materialen voor voorzien te worden om het licht te verzachten én het flits-oppervlak te vergroten. Maar ze mogen ook niet te hard in de weg gaan zitten als je dicht op je onderwerp moet kruipen. Is een compromis zoeken.

Qua zachte belichting heb ik zelf nog wel wat werk naargelang de onderwerpen dat ik voor de lens krijg. Natte oppervlakken, keverschilden en mierenlijfjes laten gauw de weerkaatsing van de flitskoppen zien. Net zoals bij deze foto wel wat te zien is trouwens.

Tijdens het verzorgen van elkaar zaten deze 2 mieren wel vrij stil. Dat geeft ook wat meer kans op slagen om net dat stukje in focus te krijgen.
                Inderdaad niet de makkelijkste lens en je hebt degelijke, extra belichting nodig. Maar je krijgt wel beelden terug als de opzet goed is waarop je zaken kan zien die je anders nooit van zo dichtbij kan waarnemen.

Grtz,
                Kurt

Comment

Kurt, je vertelde dat je een gepassioneerd macroliefhebber bent en daarom kom ik nu hier eens kijken want je verdient dat !
                  Heel interessant met je uitleg er bij en in die context neem ik het 'mindere' er graag bij, boeiende kleine diertjes.
                  Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Working...
                  X