Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Op het eerste zicht misschien niet echt spectaculair, maar het moment, de compo en het onderwerp dat in beeld gebracht werd zijn echt wel knap!
Je moet er het oog en het geduld (en het materiaal) voor hebben om dit zo in beeld te brengen. Extrazone heeft alledrie deze kwaliteiten.
Laat anderen maar steeds met dezelfde soort foto's (jaar na jaar) in de HoF verschijnen. Dit is het soort macro-fotografie dat een meerwaarde brengt. Super
Wat kort door de bocht, niet?
Ik vind deze plaat op het eerste zicht wél spectaculair ( heel apart onderwerp en goeie compo).
Vind hem wel wat overscherp.
En de HoF: daar kan je blijven over bomen. In zie in de HoF regelmatig érg knappe platen.
Scherpte en details is toch een van de belangrijke peilers bij macrofotografie
(bij mij is macro maatstaf 1/1 en daar kan je ook over discussiëren) niet?
Ben op een punt gekomen dat ik bij macro niet meer crop en het beeld op 100% ook nog scherp is.
Door het verkleinen zitten de details zo op mekaar gepakt dat het lijkt dat het te scherp is.
Daarom zou je deze opname zou je eigenlijk op groot (4288x2848 pix) formaat moeten zien, dan zie
je de oogjes van een paar millimeter groot diertje nog scherp.
Deze opname is gemaakt met een Micro Nikkor 105mm f/2.8-ais, een Raynox 250 en een SB600 flitser.
Door de zelfgemaakte diffuser (op de flits en objectief) kan ik bij lage ISO waarde en hoge slijtertijd
'Auto FP high speed Sync' tot 1/320sec vlot uit de hand fotograferen.
Dit is een voordeel bij het fotograferen van kleine en beweeglijke diertjes, zelf in de volle middagzon als ze het actiefst zijn.
En de HoF: het zijn telkens unieke opnames, geniet er elke keer van.
Comment