Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Staat mooi in beeld en leuk met de plaatstelijke scherpte !
Het geheel komt iets te hard over vind ik, de hoge lichten wat temperen en de schaduwen wat optrekken zou waarschijnlijk al wat helpen
Bedankt allen en blijkbaar allen dezelfde opmerking.
Had in een andere ( een bloemeke ) dezelfde opmerkingen. Blijkbaar stel ik het hoge licht ( wit ) te sterk.
Ik heb een update geplaatst met hooglichten -20 en inderdaad dat vind ikzelf beter. Schaduwen leek mij geen verbetering.
Up is een ietsje beter maar waarschijnlijk is het witste initieel al een beetje overbelicht waardoor er wat informatie verloren gaat en dat kan je dan niet terughalen hé
Mooie compo maar zoals in uw vorige foto ook al aangegeven, probeer uw bloemekes eens uit het directe zonlicht te houden.
Je gaat direct een ander resultaat bekomen
Na de laatste up is het totaalbeeld wel iets zachter maar de "hoofdzaak", je bloemekes hebben wat weinig detail over
de tip van Boom is een mogelijkheid,
anderhalve tot 2 stops onderbelichten is een andere mogelijkheid als je licht meet op je totaal beeld
als je spotmeting alleen op de bloemen zou doen dan mag je zelfs een stop overbelichten als je zulke heldere bloempjes fotografeert.
Ik weet niet wat de opnamekwaliteit was, best werk je ook in raw dan heb je bij nabewerking meer speelruimte dan in jpeg
Na de laatste up is het totaalbeeld wel iets zachter maar de "hoofdzaak", je bloemekes hebben wat weinig detail over
de tip van Boom is een mogelijkheid,
anderhalve tot 2 stops onderbelichten is een andere mogelijkheid als je licht meet op je totaal beeld
als je spotmeting alleen op de bloemen zou doen dan mag je zelfs een stop overbelichten als je zulke heldere bloempjes fotografeert.
Ik weet niet wat de opnamekwaliteit was, best werk je ook in raw dan heb je bij nabewerking meer speelruimte dan in jpeg
Bedankt Frans.
Dat onderbelichten snap ik , maar als ge op het wit van de bloem OVERbelicht dan word dat toch nog feller.
Maar ik probeer bij de volgende gelegenheid.
Dat onderbelichten snap ik , maar als ge op het wit van de bloem OVERbelicht dan word dat toch nog feller.
Als je alleen zou spotmeten op dat hele heldere gedeelte alleen (want dat is spotmeting, heel selectief lichtmeten) dan gaat je lichtmeter dat vertalen naar een gemiddeld grijs van 18% waardoor je grauwe bloemen zou gaan krijgen.
Daarom in dat geval wat overbelichten (zoals je zou gaan doen in een sneeuwlandschap)
Comment