Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussen het mos....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tussen het mos....

Deze springstaart scharrelde tussen het mos... Ik vind overigens dat deze springstaart een behoorlijk dik buikje heeft, ik zie ze eigenlijk zelden zo.... Ik ben geen bioloog, maar het zou me niks verbazen als er eitjes in zitten? wie het weet mag het zeggen...?

Groet, Rob...

Re: Tussen het mos....

Ben weer eventjes heel weinig actief wegens drukte op het werk en thuis, maar voor de springstaartjes kruip ik nog even in mijn pen

Mooie close-up van dit wonderlijke diertje met een knappe belichting (wou dat ik daar ook aan kon beginnen sleutelen )

Dit exemplaar zit volgens mij ook wel vol eitjes. Onderstaande heb ik opgeduikeld ivm de voortplanting:

Grtz,
    Kurt

Levenswijze en voortplanting
    Springstaarten leven doorgaans van afgestorven plantaardig materiaal, zoals vergane bladeren, rottend hout en schimmels. Een aantal groepen leven ook van levende planten en algen. In Australië is Sminthurus viridus zelfs schadelijk in luzerneteelten. De soorten die hoog in de bergen of in (ant)arctische gebieden leven voeden zich vaak met stuifmeel en algen (in de sneeuw). Er zijn ook carnivore springstaarten bekend, die zich met aaltjes (Nematoda) en andere springstaarten voeden. Collembola kunnen in zeer grote groepen van vele tienduizenden exemplaren voorkomen. De grote massavermeerdering heeft onderzoekers altijd geïnteresseerd. Zo heeft men in 1918 serieus overwogen de dieren te kweken om er oliën uit te winnen vanwege hun relatief grote vetgehalte.

De spermaoverdracht is indirect. Mannetjes zetten spermatoforen af op een substraat dat actief door vrouwtjes wordt opgenomen. Spermapakketjes staan doorgaans op dunne haartjes. Omdat veel soorten sterk geaggregeerd voorkomen is de kans dat de spermatoforen zonder ingewikkeld paringsspel worden gevonden niet klein. Bij sommige soorten blijven de mannetjes op een receptief vrouwtje wachten en produceren dan pas een spermatofoor. Het mannetje Podura aquatica bouwt een hekje van spermatoforen en leidt een vrouwtje naar dit bouwwerk en dwingt haar om zijn sperma op te nemen. Mannetjes kunnen het concurrenten lastig maken door de spermatoforen op te eten en op die plaats hun eigen spermatofoor te plaatsen. Weer andere soorten hebben een soort paringsspel waarbij het vrouwtje naar de spermatofoor wordt geleid (Sminthurus). Bij Sphaeridia pumilis gebruikt het mannetje zijn derde pootpaar bij de overdracht van een druppel sperma in de vrouwelijke genitaalopening. Er bestaan ook Collembola soorten zonder mannetjes, die zich thelytook parhenogenetisch voortplanten.

De eieren worden meestal één voor één gelegd, maar er zijn ook soorten die de eieren in groepjes leggen. Soms deponeren verschillende vrouwtjes hun eieren bij elkaar in een groep. De fecunditeit kan zeer per soort en omstandigheden wisselen, maar veel soorten produceren 90 tot 150 eieren gedurende het leven. De eieren komen bij 8°C na een maand uit, maar bij hogere temperaturen gaat de embryonale ontwikkeling stukken sneller. Bij Tomocerus plumbeus komen de eieren bijvoorbeeld al na 3-4 dagen uit bij een temperatuur van 20°C.

Jonge Collembola worden geslachtsrijp na 5 tot 13 vervellingen. De groei kan zeer snel verlopen, maar ook zeer traag gaan onder gelijke omstandigheden. Bij Callyntrura chibai maar 3,8 dagen bij 26°C, maar bij Gulgastrura reticulosa wel 110 dagen. In totaal kunnen sommige Collembola wel 40 keer vervellen in hun leven. Eenmaal volwassen groeien springstaarten niet meer na een vervelling. Een vervelling heeft dus niet zo zeer met groei van doen, maar is bijvoorbeeld een manier om afvalstoffen in het exuvium kwijt te raken. Ook is het een methode om beschadigde lichaamsonderdelen te regenereren. Voor iedere vervelling moet de darm leeg zijn, omdat een deel van het darmepiteel wordt vervangen. Vrouwtjes verliezen hun spermavoorraad bij iedere vervelling en worden dus alleen opnieuw receptief na een vervelling.

Comment

Mooie foto en het bovenstaande verhaal is er erg leuk bij.
      Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

prachtige foto en zeer Interessante uitleg van animalshot

Comment

Ja idd mooi in beeld gezet.
          ik denk dat er geen twijfel mogelijk is.

groetjes

moniq
          groetjes, moniq (BD1321BE)

A picture paints a thousand words

Comment

Bedankt voor de respons... toch bijzonder dit buikje vol eitjes.... dit is de eerste keer dat ik dit heb kunnen vastleggen...
            Oorspronkelijk geplaatst door moniq Bekijk bericht
            ik denk dat er geen twijfel mogelijk is.
            Ik denk idd dat mn twijfel nu is weggenomen.... dankzij de prima info van Kurt, Thanks....

Rob,

Comment

De wereld in het klein in het groot.... mooi vastgelegd
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                prachtige foto en zeer Interessante uitleg van animalshot
                yep, zeker en vast
                groetjes Ingrid

Comment

Vind dit heel erg knap.
                  Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                  MIJN WEBSITE

Comment

filipo, MG-TF en jos82..
                    Ook bedankt voor jullie reactie... fijn om te lezen..

Rob,

Comment

Heel knap en bijzonder met die eitjes

Comment

Helemaal top!
                        Mijn website: http://dutchmountainscapes.blogspot.com/

Comment

Prachtig in beeld gebracht
                          Groetjes
                          Luc
                          Nikon D700 & D4 met redelijk wat glaswerk in de tas + Panasonic Lumix FZ 150

Comment

Knap gedaan.

Groetjes,
                            Myriam
                            Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8
                            www.myriamvos.jalbum.net of facebook

Comment

heel knap, ik vind die dingetjes er vertederend uitzien ook
                              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Working...
                              X