Een libel-in-vlucht is wellicht een beeld dat elke beestjesfotograaf in z'n portfolio wil hebben. Zelf zat ik in ieder geval te wachten op een goeie kans om eens een poging te wagen. Meestal ga ik 's ochtends héél vroeg op pad, en dan zijn ze natuurlijk niet actief. Op superzonnige dagen zie je ze ook wel, maar dan is het licht meestal heel hard en krijg je van die lelijke vlekken op het beestje...
Vanmorgen was het echter perfect: veel libellen aan de (tuin)vijver, hoge temperaturen en hoge bewolking. De foto is gemaakt met de 300 f/4 en 1,4TC: die heidelibellen zijn behoorlijk klein en komen niet altijd heel erg dichtbij. Manuele focus tot ik ongeveer goed zat en dan autofocus met AF-ON voor de fijne scherpstelling. Alles op statief natuurlijk. De achtergrond is mooi groen dankzij leliebladeren.
Bruinrode heidelibel - Sympetrum striolatum
420mm, f/7.1, 1/320, ISO400 (crop tot 12MP)
Toegegeven, het is geen origineel beeld, maar het is toch eens "iets anders" dan het gewoonlijke beestje-op-stokje, en ik ben er toch heel tevreden mee.
Bedankt om te kijken,
mvg
Thierry
Vanmorgen was het echter perfect: veel libellen aan de (tuin)vijver, hoge temperaturen en hoge bewolking. De foto is gemaakt met de 300 f/4 en 1,4TC: die heidelibellen zijn behoorlijk klein en komen niet altijd heel erg dichtbij. Manuele focus tot ik ongeveer goed zat en dan autofocus met AF-ON voor de fijne scherpstelling. Alles op statief natuurlijk. De achtergrond is mooi groen dankzij leliebladeren.
Bruinrode heidelibel - Sympetrum striolatum
420mm, f/7.1, 1/320, ISO400 (crop tot 12MP)
Toegegeven, het is geen origineel beeld, maar het is toch eens "iets anders" dan het gewoonlijke beestje-op-stokje, en ik ben er toch heel tevreden mee.
Bedankt om te kijken,
mvg
Thierry
Comment