Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Heel mooi, Frederic. Mag je trots op zijn. Schitterende details. Uitzonderlijke scherpte op beide voelsprieten. Alleen de compositie vind ik iets minder. Te veel bloem en achtergrond, te weinig vlinder. Zou een vierkante uitsnede zonder de bloemblaadjes niet veel mooier zijn? Je verliest dan wel die op zich leuke schaduw van de sprieten, maar toch… Hoe dan ook: erg knap!
Groet,
Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Heel mooi, Frederic. Mag je trots op zijn. Schitterende details. Uitzonderlijke scherpte op beide voelsprieten. Alleen de compositie vind ik iets minder. Te veel bloem en achtergrond, te weinig vlinder. Zou een vierkante uitsnede zonder de bloemblaadjes niet veel mooier zijn? Je verliest dan wel die op zich leuke schaduw van de sprieten, maar toch… Hoe dan ook: erg knap!
Groet,
Gabriël
Bedankt voor de tip.
Ik heb even een update toegevoegd. Is het zoals je bedoelde?
Mooie plaat. Ik vind de originele fijner kijken; door het bijsnijden vind ik dat het stuk onscherpe bloem te prominent in beeld komt.
Dat vond ik eerlijk gezegd ook. Het hart van zo'n Echinacea-bloem is redelijk groot en van op zo'n afstand quasi onmogelijk (tenzij mits stacking) volledig scherp in beeld te brengen. En aangezien de distelvlinder zich aan de andere zijde van het hart bevond was een compromis niet mogelijk. Ofwel het hart scherp, ofwel de vlinder.
Compromis is een 5/4 of 3/4 verhouding... Ofwel had je nog wat meer afstand kunnen nemen met de vlinder iets hoger in beeld en ook iets meer van de bloem. Maar ze zijn snel hé
Feit
Daarom dat ik voor die grotere vlinders graag op 300mm werk. En dat ik ze 's ochtends in het gras zoek. Die distelvlinders slapen jammer genoeg meestal in bomen en zul je zelden slapend op een bloem aantreffen.
Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De SmetBekijk bericht
Bedankt voor de tip.
Ik heb even een update toegevoegd. Is het zoals je bedoelde?
Mvg,
Frederic
Dag Frederic,
Bijna. De uitsnede die ik in gedachten had, was er één waarop de bloemblaadjes volledig weggesneden zijn, zodat je alleen nog een deel van het hart van de bloem ziet. Ik zou de foto dan ook wat kleiner posten (bv. 640 x 640 pixels). Ik heb het eens geprobeerd en ik vond het wel mooi. Je foto is zo goed dat hij zelfs nog wat digitale verscherping verdraagt. De hooglichten bovenaan het bloemenhart kun je eventueel wat verzachten.
Het is hoe dan ook een hele mooie foto.
Groet en bedankt voor de update,
Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Comment