Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Flower en mpke alvast bedankt voor jullie reactie's...
Deze foto is er gekomen naar aanleiding van deze foto.
Daar schreef Animalshot
Jammer dat je geen vertrekkend pluisje mee vastgelegd hebt. Dat had de foto naar een ander niveau getild.
Het gaat hier inderdaad om hetzelfde pluisje maar vanuit een andere hoek met een totaal andere achtergrond. Mogelijks was de eerste dan toch de betere...
Alvast bedankt
Groetjes
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
idd als je het mij vraagt is de eerste de betere ,oogt ook mooier met die lichte BG ,en heeft ook een betere DOF ,daarom een pluim voor je eerste
maar ietsje minder voor deze
idd als je het mij vraagt is de eerste de betere ,oogt ook mooier met die lichte BG ,en heeft ook een betere DOF ,daarom een pluim voor je eerste
maar ietsje minder voor deze
ik vind de eerste ook beter dan deze
die is licht en sprankelend van kleur
deze vind ik een beetje donker maar dat komt door je BG hé
Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/
Lilybie, Bopatje bedankt voor jullie commentaren...
@ Bopatje: beide foto's zijn manueel scherpgesteld...en bij het minste draaien aan de scherpstelring zie je inderdaad wijzigingen. Bij beide foto's is het knopje van de bloem scherp. Hebt het nog niet onder de knie om de dof goed te beoordelen hetzij in het zoekertje, hetzij op de "live-view"...maar we blijven oefenen
Groetjes
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
Weekje zonder laptop en gsm in de Ardennen gezeten (Zaaaalig )
En nu moet ik hier al direct "buzze" geven
Zoals hierboven al aangegeven ook niet het gene dat ik in gedachten had toen ik je eerste zag. Indien er een pluisje zou vertrokken zijn naar de linker bovenhoek en je dat kan vastleggen (dat vertrekkend pluisje hoeft dan zelfs niet scherp te zijn) verkrijg je een specialere, dynamische foto.
Niet gemakkelijk natuurlijk, vandaar dat ik bij je eerste ook aanhaalde dat zoiets de foto naar een ander niveau tilt. Versie nr 3 dan misschien?
Op mijn 7D staat er een knopje dat bij indrukken laat zien welk DoF effect je gaat verkrijgen bij het gekozen diafragma en dat is vrij representatief voor het uiteindelijke resultaat (maar dat gebruik ik maar heel zelden).
Het pluisje linksonder is haarscherp, een reden om het er te laten.
Het geheel oogt mooi, maar als je nog beter uit de hoek zou vertrekken (bij je volgende pluis), geeft dat nog een mooier beeld.
Deze vind ik zeker goed geslaagd en idd oefening baart kunst.
Comment