Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alien

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Alien

Een wat (te) extreme close-up...?

+++Grotere Versie+++

Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Re: Alien

niet scherp genoeg en daarom niet zo eng.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb ze nog nooit zo dichtbij bekeken.
      Je mocht wel haar oogje spoelen voor ze op de foto gaat, er ligt een stofje op.
      Dit is zelfs geen millimeter werk meer, knap gedaan
      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        niet scherp genoeg en daarom niet zo eng.
        grt,bouk.
        Ik vind de foto zeker scherp genoeg, maar door de extreme vergroting is de scherptediepte natuurlijk heel miniem, en is maar een klein deel van het onderwerp echt scherp...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
          ........ door de extreme vergroting is de scherptediepte natuurlijk heel miniem, en is maar een klein deel van het onderwerp echt scherp...
          dat bedoel ik, alleen in andere bewoording!
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

ik vind hem ook niet zo super om de vorig gezegde reden...
            www.maximpiessen.com
            www.facebook.com/maximpiessenphotography
            Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

Comment

Voor mij heeft hij nog wel iets, ik zou de kader misschien iets ruimer gezet hebben.
              Je titel is overigens wel goed gekozen

Greets,
              Ben
              Wat nikon materiaal

Comment

Is zeker spectaculair maar denk er iets over om knap gedetailleerd over te komen
                Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Philip,

De scherpe delen zijn inderdaad spectaculair.
                  Wordt nog duidelijker bij je grote versie. Denk dat dit een opname was die vroeg om stacking...voor zover je het beestje niet dronken voerde zodat ze lang genoeg zou blijven zitten
                  Maar zoals je zelf zo mooi zei...de beperkingen van het materiaal zorgen voor een wel heel krappe dof.

Groetjes
                  Marc
                  Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Beestje ziet er behoorlijk dood uit Stofjes zul je op een levend exemplaar nooit zien.
                    Dat terzijde vind ik vooral de paarse/gele aberratie en overbelichte plekken nogal storend.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Bedankt aan alle kijkers en voor de commentaar.

Het beestje was niet dood, vandaar ook nog de bewegingsonscherpte. De bijtjes zijn ook wat te beweeglijk.
                      De kadrering kon ik ook niet veranderen. De foto hier is geen crop.
                      Nikon heeft jammer genoeg geen MPE-equivalent als lens dus zat ik voor macro beperkt tot 1:1. Met wat trukken had ik die (te) sterke vergroting toch voor elkaar, maar ten koste van een extreem beperke DOF (0.1mm).
                      Tijdens het opstellen, kwam dit beestje al uit een bamboetje gekropen om na te gaan wat er gebeurde en triggerde daarbij de opstelling. (ik vemoed dat z'n doortocht door dat smalle buisje voor de stofjes gezorgd heeft of restjes stuilmeel)
                      Het was m'n eerste test met 'bewegende' onderwerpen en hoewel niet top vond ik het resultaat toch nog behoorlijk en geeft me moed om de opstelling verder te perfectioneren (nog wat fouten wegwerken)
                      Ik hoop dan ook tegen de zomer een 'perfectere' close-up te kunnen presenteren
                      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...

Comment

In dat geval: mea culpa voor de foutieve insinuatie. Meestal houden insecten hun kopje heel proper, maar in de situatie zoals je ze schetst kan er wel een stofje meegekomen zijn.
                        Als je erin slaagt om het flitslicht wat te verzachten dan kun je met je opstellingen best goede resultaten bekomen lijkt me.
                        Last edited by ThierryM; 29 maart 2011, 09:55.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          In dat geval: mea culpa voor de foutieve insinuatie. Meestal houden insecten hun kopje heel proper, maar in de situatie zoals je ze schetst kan er wel een stofje meegekomen zijn.
                          Als je erin slaagt om het flitslicht wat te verzachten dan kun je met je opstellingen best goede resultaten bekomen lijkt me.
                          Geen probleem. Je opmerking ivm met stoifjes op insecten in correct, je kon deze situatie natuurlijk niet weten. Ik heb eind vorig jaar een 'bijenhotel' in de tuin geinstalleerd, bestaande uit een bundel holle bamboes om zo solitaire soorten bijen aan te trekken met het doel ze makkelijker te kunnen fotograferen. Deze is de eerste bewoner (die ik gezien heb toch)
                          De flisten zijn nu twee SB-200. (normaal zullen het er 3 of 4 worden) Voor deze tests stonden ze op 1/64 vermogen manueel ingesteld (omdat er nog een 'bug' zat in met sturing waarbij een lichtsensor de kracht van m'n flisten zou moeten afstellen). Het is ook van te dichtbij gefotografeert, eigenlijk dichter dan waarop de flitsen voorzien zijn, maar dit beestje kroop al eens door de laser en triggerde de set. Veel korter bij de lens dan ik eigenlijk op het oog had ook.
                          Ben eigenlijk ook wel nog wat verbaast om te 'ontdekken' dat dit soort insecten toch nog zoveel reflecteren
                          Een deel van de abberatie komt door de nog niet correcte syncro tussen de flisten (in strobo mode) en de snelheid van CS, en deels door de stacking

Comment

Toch een meer dan behoorlijk resultaat hoor, zeker gezien de geringe scherptediepte. Voor de rest: hoedje af voor zoveel technisch vernuft en nog veel geluk met je opstelling
                            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                            Flickr - JAlbum

Comment

Working...
                            X