Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Zoals de meeste inmiddels wel weten zijn de springstaartjes zeer klein... (een flinke zandkorrel, circa 1 mm). Ik kwam deze tegen tussen de gras-achtige sprietjes...
Dat zou ik eens willen tegenkomen, kan je een tip geven waar die zoal uithangen.
Om ze op plaat te zetten heb ik wel het gerief niet maar als ik er een zou kunnen zien door een kwartiertje door het natte gras kruipen
Knap hoor en wat een kleurtje, hij (zij) bloost
Dat zou ik eens willen tegenkomen, kan je een tip geven waar die zoal uithangen.
frans
Ik heb er de laatste jaren meerdere gefotografeerd... ik kom ze meestal rond deze maanden tegen, maar dat kan ook iets over mij zeggen omdat ik in de andere maanden genoeg andere insecten tegenkom en niet echt ga zoeken naar de springstaart.....
Bij mij in de buurt is een bosachtig stukje gebied met oude stukken boomstronk... als het ietwat vochtig weer is, (dus na een regenbuitje) en het begint weer wat op te klaren dan kom ik ze zeker tegen....
Ik dacht dat bovenstaande soort de 'Dicyrtomina ornata' is, Length: 0.8-1.4mm).
Deze foto is overigens gemaakt met de MP-E 65 mm.. deze lens leent zich er wel voor...
Ik heb onderstaand stukje op internet gevonden...
De springstaarten (Collembola, Latijn voor kleefbuis)
Collembola leven in het algemeen in de bovenste lagen van de bodem (strooisellaag) en voeden zich met rottend organisch materiaal en schimmels. Ze kunnen daar in enorme aantallen voorkomen - honderden of duizenden per vierkante meter in de meeste Nederlandse tuinen. Bron
Je kan ook wat oud houd op een relatief vochtige plek ergens leggen, en dan dagelijks kijken wat voor beestjes er op zitten. Geregeld zit er wel een springstaartje op, maar meestal andere soorten dan deze Dicyrtomina ornata.
Je kan ook wat oud houd op een relatief vochtige plek ergens leggen, en dan dagelijks kijken wat voor beestjes er op zitten. Geregeld zit er wel een springstaartje op, maar meestal andere soorten dan deze Dicyrtomina ornata.
Da's een goede tip... zeker voor degene die er ook eentje willen zien...
Oorspronkelijk geplaatst door johan de manBekijk bericht
Wat voor gereedschap gebruik je daarvoor ? Voorzetringen, tussenringen ... ?
Met een gewone 100 mm macrolens maak je zoiets toch niet he ?
Knap !
Deze is idd gemaakt met de Canon MP-E 65mm.. deze kan tot 5X vergroten.... En er is ook geflitst....
Weeral iets nieuws geleerd, ik ken deze beestjes in 'roze' camouflage tenue helemaal niet.
In ieder geval zeer knap vastgelegd, zeker met de kennis dat het maar 1 mm klein is !!!
grtjes, fabke
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.
Comment