Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nog een springertje...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nog een springertje...

    Zoals de meeste inmiddels wel weten zijn de springstaartjes zeer klein... (een flinke zandkorrel, circa 1 mm). Ik kwam deze tegen tussen de gras-achtige sprietjes...









    Groet, Rob...

  • #2
    Re: nog een springertje...

    Knap hoor en wat een kleurtje, hij (zij) bloost

    Dat zou ik eens willen tegenkomen, kan je een tip geven waar die zoal uithangen.
    Om ze op plaat te zetten heb ik wel het gerief niet maar als ik er een zou kunnen zien door een kwartiertje door het natte gras kruipen

    frans
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: nog een springertje...

      Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
      Knap hoor en wat een kleurtje, hij (zij) bloost
      Dat zou ik eens willen tegenkomen, kan je een tip geven waar die zoal uithangen.
      frans
      Ik heb er de laatste jaren meerdere gefotografeerd... ik kom ze meestal rond deze maanden tegen, maar dat kan ook iets over mij zeggen omdat ik in de andere maanden genoeg andere insecten tegenkom en niet echt ga zoeken naar de springstaart.....
      Bij mij in de buurt is een bosachtig stukje gebied met oude stukken boomstronk... als het ietwat vochtig weer is, (dus na een regenbuitje) en het begint weer wat op te klaren dan kom ik ze zeker tegen....
      Ik dacht dat bovenstaande soort de 'Dicyrtomina ornata' is, Length: 0.8-1.4mm).
      Deze foto is overigens gemaakt met de MP-E 65 mm.. deze lens leent zich er wel voor...


      Ik heb onderstaand stukje op internet gevonden...

      De springstaarten (Collembola, Latijn voor kleefbuis)
      Collembola leven in het algemeen in de bovenste lagen van de bodem (strooisellaag) en voeden zich met rottend organisch materiaal en schimmels. Ze kunnen daar in enorme aantallen voorkomen - honderden of duizenden per vierkante meter in de meeste Nederlandse tuinen.
      Bron


      Groet, Rob...

      Comment


      • #4
        Re: nog een springertje...

        dat zijn echt mooie beestjes! zo kleurrijk! en prachtig vastgelegd
        groetjes
        hilde

        Comment


        • #5
          Re: nog een springertje...

          En ze poseren blijkbaar vol trots.
          Mooie vastgelegd.


          groetjes

          moniq
          groetjes, moniq (BD1321BE)

          A picture paints a thousand words

          Comment


          • #6
            Re: nog een springertje...

            Even indrukwekkend als jouw vorig springbeest, maar kan er toch niet aan tippen qua licht, scherpte, algemene setting...
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Re: nog een springertje...

              Staat er heel mooi op!

              Vriendelijke groet,

              Hilde
              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: nog een springertje...

                wow
                www.maximpiessen.com
                www.facebook.com/maximpiessenphotography
                Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

                Comment


                • #9
                  Re: nog een springertje...

                  Een schoontje .

                  Ze komen volgens mij wel heel het jaar voor.

                  Je kan ook wat oud houd op een relatief vochtige plek ergens leggen, en dan dagelijks kijken wat voor beestjes er op zitten. Geregeld zit er wel een springstaartje op, maar meestal andere soorten dan deze Dicyrtomina ornata.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nog een springertje...

                    Wat voor gereedschap gebruik je daarvoor ? Voorzetringen, tussenringen ... ?

                    Met een gewone 100 mm macrolens maak je zoiets toch niet he ?

                    Knap !
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: nog een springertje...

                      'k Vind het en dotje van een springertje Prachtig hoor!
                      'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
                      Grtjs, Jacky

                      Comment


                      • #12
                        Re: nog een springertje...

                        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Wat voor gereedschap gebruik je daarvoor ? Voorzetringen, tussenringen ... ?

                        Met een gewone 100 mm macrolens maak je zoiets toch niet he ?

                        Knap !
                        MP-E65 (zoals TS ook aanhaalt in zijn reactie) is hier een heel geschikte lens voor

                        Deze heb je mooi kleurrijk vastgelegd

                        Grtz,
                        K.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nog een springertje...

                          Thanks, allen voor het kijken en reageren...

                          Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
                          Je kan ook wat oud houd op een relatief vochtige plek ergens leggen, en dan dagelijks kijken wat voor beestjes er op zitten. Geregeld zit er wel een springstaartje op, maar meestal andere soorten dan deze Dicyrtomina ornata.
                          Da's een goede tip... zeker voor degene die er ook eentje willen zien...

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Wat voor gereedschap gebruik je daarvoor ? Voorzetringen, tussenringen ... ?
                          Met een gewone 100 mm macrolens maak je zoiets toch niet he ?
                          Knap !
                          Deze is idd gemaakt met de Canon MP-E 65mm.. deze kan tot 5X vergroten.... En er is ook geflitst....


                          Groet, Rob...

                          Comment


                          • #14
                            Re: nog een springertje...

                            Weeral iets nieuws geleerd, ik ken deze beestjes in 'roze' camouflage tenue helemaal niet.
                            In ieder geval zeer knap vastgelegd, zeker met de kennis dat het maar 1 mm klein is !!!
                            grtjes, fabke
                            Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.

                            Comment

                            Working...
                            X