Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metcalfa pruinosa - een volwassen Citrus Flatid Planthopper + update

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Metcalfa pruinosa - een volwassen Citrus Flatid Planthopper + update

Sorry voor de verkeerde naam , in de gids was dit de enige grijze soort met een waslaag.
    Heb ook nog verder zitten zoeken en vondt volgende naam: Metcalfa pruinosa.

http://www.google.be/images?q=Metcal...w=923&bih=1017

En deze beschrijving:

De uit Noord-Amerika afkomstige cicade is pas sinds 1980 in Italië gesignaleerd
    en komt nu in extreem grote aantallen voor in heel zuid- en midden Europa.
    Dit kan leiden tot grote schade voor de wijnbouw.
    De druivenplanten worden door de larve van de zicade vervuild met witte wasachtige uitscheiding
    en de zicade zelf zuigt sap uit de plant en produceerd grote hoeveelheden honingdauw.
    De honingdauw bedekt takken en bladeren. Op deze honingdauw kunnen weer meeldauwschimmels
    leven, met alle gevolgen van dien. In Italië en delen van Duitsland heeft men als proef een cicadewesp
    (Dryinidae) ingezet om de aantasting op biologische wijze een halt toe te.

Grtz,
    Eric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
      Sorry voor de verkeerde naam , in de gids was dit de enige grijze soort met een waslaag.

En deze beschrijving:

De druivenplanten worden door de larve van de zicade vervuild met witte wasachtige uitscheiding
      en de zicade zelf zuigt sap uit de plant en produceerd grote hoeveelheden honingdauw.
      De honingdauw bedekt takken en bladeren. Op deze honingdauw kunnen weer meeldauwschimmels
      leven, met alle gevolgen van dien. In Italië en delen van Duitsland heeft men als proef een cicadewesp

Grtz,
      Eric
      ben hier ook eens gaan piepen
      maar die van jou staan er veel mooier op dat die anders foto's
      was er wel zeker van dat het een cicade was maar wist niet welke met dan aan allen die het toch gevonden hebben
      nu zijn we allen weer een stukje wijzer van dit schone maar schadelijke beestje
      Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
      Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht

http://www.google.be/images?q=Metcal...w=923&bih=1017

En deze beschrijving:

Grtz,
        Eric
        geen probleem hoor missen is menselijk
        maar ik ben wel blij met je deskundige uitleg ,de dingen die je hebt aangehaald waren heel duidelijk aanwezig ,al die takjes waren bedekt met een soort kleverig spinrag gelijkend op witte schimmeldraden ,en zoals ik zei al zei voornamelijk op verdorde venkelplanten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
          ben hier ook eens gaan piepen
          maar die van jou staan er veel mooier op dat die anders foto's
          was er wel zeker van dat het een cicade was maar wist niet welke met dan aan allen die het toch gevonden hebben
          nu zijn we allen weer een stukje wijzer van dit schone maar schadelijke beestje
          En ik piepte ook, de uwe zijn idd veel mooier

Ik heb gisteren ook een tijdje gezocht wat ik miste dan weer de sprieten voor een mot maar ik kwam er niet achter, ik vind dat ook altijd vervelend een foto hebben van iets maar dan zelf niet te weten wat het eigenlijk is
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Re: zelfde beestje als in" mijn spiegelbeeld"

Oorspronkelijk geplaatst door moniq Bekijk bericht
            Eindelijk weten we het hé!
            Beestje staat er mooi op.

groetjes

moniq
            Zo wou ik het ook zeggen.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Working...
            X