Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
De Tangpantserjuffer (Lestes dryas) is een zeldzame verschijning in België. Vorig jaar ontdekte ik per toeval een kleine populatie. En gisteren had ik opnieuw geluk .
denk dat dat alleen geld voor insiders (die zeldzaamheid), maar tis voor mij gewoon een van de vele mooie plaatjes van een Juffer.
grt,bouk.
De tangpantserjuffer is het forsere neefje van de houtpantserjuffer.
Het zijn insecten die in zeer moeilijke omstandigheden kunnen overleven.
De larven groeien op in tijdelijke poeltjes met voedselarm water. Zelfs als er geen water instaat legt het wijfje toch de eitjes in de stengels van oeverplanten. Daar wachten ze op water alvorens uit te komen. Er zijn dus heel wat voorwaarden te vervullen alvorens deze juffers ergens voorkomen.
De zeldzaamheid komt zelfs terug in de Engelse benaming: Scarce Emerald Damsel.
De tangpantserjuffer is de enige soort die zowel in Europa als Noord-Amerika voorkomt. In Amerika noemen ze hem de Emerald Spreadwing.
Maar los daarvan vind ik dat ze heel mooi zijn o.w.v. de mooie blauwe ogen van de mannetjes en de schitterende kleuren op het borststuk.
Comment