Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Hele knappe langpootmug van het geslacht Tipula. Ik vermoed Tipula lunata (vrouwtje).
Met een kleinere f-stop had je een minder 'drukke' achtergrond gekregen. Gezien de houding van het beestje kon dat hier wellicht ook zonder aan scherpte in te boeten. Dit gezegd zijnde: ik ben al die wazige achtergronden ("prachtige bokeh!"; "heerlijke DOF") stilaan zo beu als koude pap. Als mijn foto's een 'goede bokeh' hebben, komt dat meestal doordat de omstandigheden en mijn materiaal geen hogere f-stop toelieten. Het is volgens mij veel lastiger om een goede foto te maken met een achtergrond waarop wél nog iets te onderscheiden valt, dan een goede foto met zo'n wazig kleurverloop als achtergrond. Juist daardoor duiken hier zoveel van die laatste foto's op. Overigens is het meestal perfect mogelijk om met Photoshop of andere software een mooie bokeh te faken. Dat geldt zeker voor deze langpootmug op een blad.
Groet,
Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Comment