Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paddo's van vandaag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Paddo's van vandaag

    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Beste Marc,

    Dat van die Gerimpelde knotszwam ga je gelijk hebben. Ik heb mij vergist, dit is namelijk de Witte kluifzwam. Er werd wel eentje gevonden waar men hard aan twijfelde of dit een Gerimpelde knotszwam zou kunnen zijn en heel waarschijnlijk heb ik toen de verkeerde naam genoteerd.

    Wat betreft die Pijpknotszwam, deze stond op een Meidoorn. Zie ook mijn antwoord hoger in deze draad bij het antwoord op de vraag van Hendrika. Aan de voet van de Meidoorn bevonden zich uitgegroeide Pijpknotszwammen waarvan ik spijtig genoeg geen foto heb.

    De soorten worden gedetermineerd door de mensen van de Mycologische werkgroep van Limburg met wie ik regelmatig op stap ga.

    Determinatie van paddenstoelen is inderdaad geen makkie.

    Toch bedankt voor de verbetering.

    Mvg.
    Robert

    Mvg.
    Robert
    Dag Robert,

    Als mycoloog (reeds 27 jaar) word ik natuurlijk reuzenieuwsgierig als dit toch pijpknotszwam zou zijn. Ik ben dus even op zoek gegaan in mijn literatuur en vond dat er een variëteit zou bestaan van pijpknotszwam die in de verste verte morfologisch niet lijkt op pijpknotszwam en er enkel microscopisch mee te identificeren valt. Deze variëteit is de Macrotyphula fistulosa var. contorta (geen Ned.naam) maar zou dan weer nog niet op meidoorn gevonden zijn (althans volgens de 3 standaardwerken die ik zonet heb geraadpleegd). Dat moet dus een leuke vondst geweest zijn voor de collega's van de Limburgse Mycologische Kring en misschien komt die var. in jullie streek wel meer voor. Wij hebben hem met onze Myc. Kring hier in al die jaren nog niet gevonden.
    Ik vond een mooie foto van deze variëteit hier: http://www.wildaboutbritain.co.uk/pi...hp/photo/85287

    nog veel succes met de mycofotografie !
    Marc
    Last edited by Marc_S; 12 december 2009, 23:38.

    Comment


    • #17
      Re: Paddo's van vandaag

      Dag Robert,

      Nog een link ivm pijpknotszwam: http://lh3.ggpht.com/_MoBOEciOuvc/ST...M/DSC07101.jpg
      Last edited by Marc_S; 12 december 2009, 23:42.

      Comment


      • #18
        Re: Paddo's van vandaag

        Weer zo'n mooie reeks, speciale paddokes maar de derde is toch mijn favo
        'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
        Grtjs, Jacky

        Comment

        Working...
        X