Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
ik ga voor de scherpte van je tweede
één en drie missen dat een beetje
Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/
Een klein vraagje. Hoe bepaal jij of het scherp is?
Ik geef toe dat de 2de de 'scherpste' is, maar als ik een 100% crop bekijk dan zijn 1 en 3 ook wel scherp hoor. 1 had een hogere iso-waarde en hij oogt wel minder scherp (=ruiziger) dan 2. Foto 3 is dan vooral scherp op het rechtse oogje en wat errond hangt. Het linkeroogje is minder. Dat kun je ook zien aan die beweging die daar ook is vastgelegd, ik vermoed zijn pootje.
Ik ben dus benieuwd naar jullie criteria om te oordelen of een BD-foto scherp is
Ik geef toe dat de 2de de 'scherpste' is, maar als ik een 100% crop bekijk dan zijn 1 en 3 ook wel scherp hoor. 1 had een hogere iso-waarde en hij oogt wel minder scherp (=ruiziger) dan 2. Foto 3 is dan vooral scherp op het rechtse oogje en wat errond hangt. Het linkeroogje is minder. Dat kun je ook zien aan die beweging die daar ook is vastgelegd, ik vermoed zijn pootje.
Ik ben dus benieuwd naar jullie criteria om te oordelen of een BD-foto scherp is
Ik eigenlijk ook wel.
Of moet je het erbij zetten waar jij je prio hebt vastgesteld.
Voor mij ook de tweede. Kleuren, compositie, achtergrond én scherpte zitten goed. Knappe plaat.
Hoe bepaal ik of een foto scherp is? Wel, ik kijk ernaar en als ik denk "dat is scherp", dan is het dus scherp.
Voor scherpte zijn er geen objectieve criteria. Was dat wel het geval, dan zou elk fotobewerkingsprogramma wel een functie "stel optimale scherpte in" of zoiets hebben. Maar als je twee identieke foto's waarvan alleen de scherpte een tikje verschilt naast elkaar legt en mensen vraagt om er de scherpste uit te halen, dan zullen ze bijna allemaal dezelfde foto kiezen.
Groet,
Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Tja nena,
Hoe beoordeel ik of het scherp is
Ik kijk naar meerdere dingen die scherp in je foto moeten zijn voor een goed plaatje.
Je kan soms van beperkte DOF praten maar dan moet alles op zijn plaats zitten
zoals je zelf toegeeft is je tweede de scherpste uit deze reeks niets op aan te merken compo en kleur zijn prima.
Maar dan zet je er twee foto's bij die minder scherp ogen.
Vooral in drie is de bewegings onscherpte goed te zien enkel het oogje is scherp en dat vind ik dan net weer te weinig voor zo een plaatje.
Ze zij kwa compo en kleur niet slecht
Maar ja dat is mijn bescheiden mening
Als ik zou zeggen dat ze alle drie even scherp zijn ook al is het niet zo,
daar schiet jij niets mee op want dan leer je niet beoordelen welke foto je de beste vind en blijf je in het zelfde straatje rijden. we zijn tenslotte hier om iets te leren uit de coment ook al zijn we er soms zelf niet mee eens
dat maak ik nog steeds regenmatig mee en dan probeer ik beter te doen door me zelf meer kritiek op te leggen.
en ja ik sla ook soms de bal mis hoor
Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/
Comment