Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste libellekes dit jaar...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mijn eerste libellekes dit jaar...

Knap, Bart. Ik zie dat je op 420mm schiet, met welke lens is dat als ik vragen mag?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Knap, Bart. Ik zie dat je op 420mm schiet, met welke lens is dat als ik vragen mag?
      Les, dat is een Canon 300mm f4 L IS + een Sigma 1,4X EX teleconverter.
      De beeldstabilisatie is heel handig, en de 1,4X teleconverter zorgt voor meer vergroting, voldoende om de grotere libellen bijna beeldvullend te fotograferen met de 1D MKIII (met de 40D geeft de grotere cropfactor nog wat meer voordeel, maar de 1D heeft op iso 400 een heel wat betere beeldkwaliteit).

De grote libellen kan je met de meeste telelenzen ook wel vrij goed fotograferen, daarvoor heb je niet altijd een macrolens nodig. Dat zou met je 50D + 55-250mm ook moeten lukken.

Maar mijn ervaring is, hoe groter de libel, hoe schuwer ze is. Een grotere werkafstand is dus aangeraden als je die op een warme zomerdag wil fotograferen.
      Keizerlibellen zie ik hier tijdens de zomermaanden altijd wel rondviegen op de Kievitsheide. Dat zijn de grootste libellen hier, maar omdat die overdag bijna constant vliegen is het heel moeilijk om er foto's van te maken.
      Andere libellen kan je best eerst observeren. Als je die ziet vliegen, dan volg je ze naar de plaats waar ze gaat zitten. Dan ga je heel voorzichtig naar de libel, en probeer je ze op de foto te krijgen. Lukt dat niet meteen, dan heb je wel heel veel kans dat ze na een rondvluchtje weer op dezelfde plaats komt zitten. Je kan dus gewoon wachten tot ze terugkomt, dat was hier het geval met de libel op de tweede foto, deze foto is gemaakt toen ze er voor de derde keer terug ging zitten. En omdat ze toen al wat gewend was aan de camera (of aan de grote witte lens) kon ik dicht genoeg komen voor deze foto.

Geduld, dat is wat je vooral nodig hebt als natuurfotograaf, soms heb ik geen enkele bruikbare foto bij, en op een andere keer heb ik er dan verschillende die goed genoeg zijn. De echte toppers, dat is maar een paar keer per jaar...

De viervlek op de derde foto, die was niet meer terug te vinden na deze foto, die had waarschijnlijk teveel schrik van de fotograaf.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Dank voor de uitleg, Bart. Ik was me namelijk aan het afvragen hoe je aan 420mm komt (en dan waarschijnlijk nog eens vermenigvuldigd met 1.3), met een TC natuurlijk. Op die manier kun je inderdaad een beetje afstand houden.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De echte toppers, dat is maar een paar keer per jaar...
        Maar jij bent er toch in geslaagd!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Ik vind alle drie om ter mooist

Comment

Bedankt voor de reacties

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Maar jij bent er toch in geslaagd!
            Dit zijn volgens mij nog lang geen echte toppers, ze zijn naar mijn normen wel goed genoeg voor het forum, maar ik zie hier geregeld veel mooiere foto's dan dit.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X