Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toon eens de leefomgeving!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Toon eens de leefomgeving!

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
    Ik heb vandaag de tijd genomen om te experimenteren. Ik wilde al lang vlinderfoto's maken waarbij de leefomgeving van het insect duidelijk getoond wordt zonder de foto te druk te maken. Niet de zoveelste met een cleane achtergrond. De onderstaande foto's van een distelvlinder tonen waar ik naar toe wil.
    Zelf vind ik dat de achtergrond hier absoluut niet stoort maar integendeel een meerwaarde geeft aan het natuurbeeld.
    Ik kan je volgen in je redenering. Ik worstel met hetzelfde probleem.

Wat je wil bereiken is nog vele malen moeilijker dan een foto maken met een cleane achtergrond. Afstand tot achtergrond,..afstand tot sensor,..diafragma,...grootte van je object,...zon,... wolken,...Al deze dingen moet je berekend aanpakken.

Het is de kunst om net genoeg leefmilieu/achtergrond te laten zien zonder dat het storend/druk overkomt.

Zelfs de grootte van de foto speelt hierbij een rol.

Als je twee dezelfde foto's bekijkt, eentje van 900 pix en eentje van 1400 pix, geeft dit al een heel andere uitstraling.

De foto van 1400 pix mag/kan meer omgeving verdragen in het beeld.

Die van 900 pix zou ik dan eerder wat croppen om terug "uitstraling" te geven.

Over de foto's:

Op deze grootte ga ik resoluut voor de tweede foto.

Alhoewel ik denk(bijna weet ) dat de eerste op 1400 pix het mooiste gaat zijn.
    Groetjes
    ----JO

Comment

Wat is er mooier voor een amateurfotograaf, dan het beeld te scheppen dat hij in gedachten heeft?
      Wat is er mooier voor een fotoliefhebber, dan te zien dat één van de meesters niet op zijn lauweren rust en de lat nóg een beetje hoger legt?

Ik doe mijn hoedje af voor Pendragon.

Het zal altijd een kwestie van smaak blijven en niet iedereen is even kritisch op eigen werk.
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Eerst en vooral even duidelijk maken dat ik dit best mooie foto's vind, daar niets van.

Wat me wel een beetje stoort is dat een drukke achtergrond bij sommige TS wel kan en zelfs bejubeld wordt, maar moesten mindere bekenden zoiets posten (en er een uitleg aan geven, welke dan ook... Want het is inderdaad zoals macroshopper zegt in zijn repliek, dat je vanaf dat standpunt onmogelijk een rustigere achtergrond kan krijgen met een F10) ofwel geen commentaren ofwel slechte commentaren zouden krijgen.
        Maw dit zijn twee maten en twee gewichten (geldt trouwens vooral alle subfora hier op BD hoor... Sommigen mogen nu eenmaal een scheet in een fles posten en dan wordt er nog "HOF" geroepen).

Wat betreft je lichtmeting : je hebt een punt met te zeggen dat matrix meting niet erg goed scoort. Da's waar en niet enkel bij macrofotografie. Is een meting die ik trouwens NOOIT gebruik.
        Maar om een uitleg te geven tussen het switchen van spotmeting naar center weighted etc... vind ik toch wel een beetje bizar.
        Een meetmethode via de camera (of het nu spot of centerweighted is) geeft je een startpunt zullen we maar zeggen. Een beetje vergelijkbaar met het uitmeten van je licht bij een modeshoot bijvoorbeeld. De meting (weliswaar met lichtmeter, ofwel spotmeting op huid of grijskaart als het snel moet gaan), is een basis waaruit we vertrekken. Eenmaal aan het werk check je de resultaten en adhv de resultaten, je histogram en je ervaring kan je dan gaan openzetten of dichtdraaien. Indien je enkel met natuurlijk licht werkt, zoals jij hier met de macrofotografie kan je uiteraard ook gaan spelen met de sluitertijd. Maw het verbaast me eigenlijk een beetje dat je zuiver vertrouwt op het computertje in je camera en niet meer afgaat op je gevoel en dus in manuele mode werkt.

Nu ja, ik zit er misschien naast hé... Ik ben uiteindelijk geen macrofotograaf, hoewel ik het wel leuk vind om dat te doen (proberen) just for the fun en om wat te ontspannen.

Wou dit toch even kwijt en is zeker niet met de slechtste bedoelingen gepost...
        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
          Wat me wel een beetje stoort is dat een drukke achtergrond bij sommige TS wel kan en zelfs bejubeld wordt, maar moesten mindere bekenden zoiets posten ofwel geen commentaren ofwel slechte commentaren zouden krijgen.
          Niet akkoord. Het is hier naar mijn mening overduidelijk dat de omgeving met intentie meegenomen werd in het beeld, een zekere bijdrage levert en dus allerminst storend is.
          Bij (héél wat) andere foto's krijg je duidelijk het gevoel dat er géén aandacht besteed is aan de achtergrond...

Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
          Maw dit zijn twee maten en twee gewichten (geldt trouwens vooral alle subfora hier op BD hoor... Sommigen mogen nu eenmaal een scheet in een fles posten en dan wordt er nog "HOF" geroepen).
          Oh maar dat gebeurt evenvaak bij goeie als bij minder goeie foto's... Afhankelijk van de populariteit van de TS (dikwijls de mensen die al hun foto's hier dumpen).
          Ik erger mij hier ook mateloos aan, maar dat is een andere problematiek.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

[Mod]

Graag enkel over de foto's als discutiepunt.
            Over de rest kan je gerust in Algemeen een topic starten.
            On topic liefst.

SW
            Mvg,
            SW
            BD1071BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
              Schitterend! Zeker de eerste

Je bent in je opzet geslaagd.
              Mooi om te zien hoe je er in slaagt om de biotoop mee te nemen en de vlinder toch los te krijgen van de BG.

Voor mij hoeven macro's niet steeds dezelfde cleane achtergrondjes te hebben.
              Tenminste, als die BG niet storend is en een meerwaard heeft zoals hier het geval is.

Gelukkig zijn er nog macrofotografen die durven experimenteren.
              En het is leuk om te zien dat er meerdere zijn die de laatste weken aan het experimenteren zijn.

btw: als je al rekening moet gaan houden met wat beginners zouden kunnen denken wanneer je een foto in showcase post...dan is het al ver gekomen.

Foto's die op alle vlakken ondermaats zijn worden hier de hemel in geprezen door mensen die op deze knappe beelden kritiek hebben...
              Ik denk er het mijne van.

zeer mooie opnames,die vooral "levendig" overkomen

grtjs,

jeannot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                Kleinzielig sfeertje hier
                Off topic...

Je kan hier maar beter opletten wat je zegt blijkbaar..
                Dus zeg ik zo weinig mogelijk.
                Ik heb al goeie macros gezien en deze is er eentje van.Niet meer of niet minder.
                De opzet van de TS en de mening zal wel duidelijk zijn voor iedereen nu...
                Breath in Breath out...Wax_in Wax_out... (KarateKid 1,2,3 en 4).
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Foto's die het erg goed zouden doen in een populair wetenschapelijk vlindergidsje,waar de natuurlijke leefomgeving van die dieren erbij tonen,een meerwaarde geeft.
                  Opzet geslaagd,vooral nr.1,met haarscherpe bijna 3D voorgrond en ook mooie compo.

Walter
                  D850

Comment

Dit zijn wat mij betreft 2 van de mooiste macrofoto's van de laatste maanden
                    Ik ben dol op de achtergrond : heerlijk van kleur en licht, herkenbaar en toch in het geheel niet storend. Vooral de eerste is op dat vlak adembenemend en een inspiratiebron
                    (zucht)
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Proficiatmet je welverdiende HOF. Hopelijk nog beelden van je in de toekomst.
                      Groetjes Hilde
                      http://hildeg.smugmug.com/

Comment

Proficiat met je HoF plaats

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                          Dit zijn wat mij betreft 2 van de mooiste macrofoto's van de laatste maanden
                          Ik ben dol op de achtergrond : heerlijk van kleur en licht, herkenbaar en toch in het geheel niet storend. Vooral de eerste is op dat vlak adembenemend en een inspiratiebron
                          (zucht)

Hier kan ik mij helemaal in vinden. Ik vind deze subliem ! Prachtige details in de vlinder, die ondanks de aanwezigheid van de achtergrond - lees leefomgeving - toch totaal los is en alle aandacht naar zich trekt. Meesterlijk gewoon.
                          Deze hoort maar op 1 plaats thuis : in de HoF ! Proficiat en tot ziens.

Marleen
                          It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                          http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

Comment

Gefeliciteerd met je terechte HOF plaats. Ik had deze foto nog niet gezien in de gewone discussie, maar ik vind hem écht vernieuwend, en, zoals zovele van je foto's, boeiend en inspirerend.
                            Frebeat

Meer foto's op http://www.sightings.be

Comment

En nu maar hopen dat hij blijft na dat incident van de week..
                              Mooie verdiende HOF plaat..
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Proficiat met je verdiende HOF. Mooie foto met een geslaagd doel
                                ::: Flickr :::

Comment

Working...
                                X