Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Drinkend bijtje...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Drinkend bijtje...

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
    Bouk,

Ik heb gekozen voor een F-waarde van 6.3, en da’s voor een MP-E 65mm niet echt gebruikelijk want dan weet je van tevoren dat je een zeeeeer kleine DOF over houdt en daarbij heb ik ook nog eens een vergroting gebruikt die mijn DOF nog een stuk kleiner maakt, tel deze 2 factoren bij elkaar op en je houdt een DOF over tussen de (0,3 en 0,4mm) en dat moet net genoeg zijn voor het oogje zoals je kunt zien.. Aangezien je DOF een denkbeeldig 'vlak' (met een kleine diepte gelijk aan je dof is) dat evenwijdig aan je sensor loopt kun je verwachten dat alles dat zich (binnen en/of op) dit 'vlak' bevindt ook daadwerkelijk scherp is, zo ook het gedeelte onder de vleugels dat dus in hetzelfde diepte vlak ligt, maar als je het gedeelte aan de rechterkant van z’n oogje ook scherp wilt krijgen dan weet je van tevoren dat dit door de breedte/diepte van het koppie niet gaat lukken (het gaat buiten het diepte vlak vallen van circa 0,3 a 0,4mm).... Ik schat dat het koppie van de Bij zo’n 7mm breed is, dus dan kun je wel nagaan dat ik vanuit deze invalshoek/compositie en met deze F-waarde en vergroting nooit het koppie in de diepte scherp had kunnen krijgen...Ik heb deze afweging bewust gemaakt. Als je wat meer dof wilt hebben met een MP-E dan neem ik vaak F-13 of zelfs F-16..

Ps mijn antwoord is absoluut niet bedoelt om mijn foto te verdedigen hoor, het enige waar ik nu even de tijd voor neem (doe ik vaak niet hoor) is om mijn gedachten achter het maken van deze foto toe te lichten... that’s it... maar ik kan oprecht zeggen dat het onscherpe gedeelte aan de rechterkant mij totaal niet stoort..

Groet, Rob..
    Oef.. Ik begon al te panikeren! Scherpte blijft toch in een vlak parallel aan je sensor hé, dus alles wat zich op die afstand bevindt, is scherp... Dus meer links of rechts is volgens mij hier niet van toepassing?

On Topic: Ik vind hem goed zo, een macro mag gerust wel eens een kleine DOF hebben. En wat scherp moet zijn, is hier inderdaad superscherp. Compositie is ook eens wat anders dan encyclopedische opnamen.
    Goed werk.

Comment

@ all... bedankt voor de toffe reactie's... fijn om te lezen..

Oorspronkelijk geplaatst door apoZ Bekijk bericht
      Oef.. Ik begon al te panikeren! Scherpte blijft toch in een vlak parallel aan je sensor hé, dus alles wat zich op die afstand bevindt, is scherp... Dus meer links of rechts is volgens mij hier niet van toepassing?
      Klopt...
      Het vlak van scherpte/dof (0,3 a 0,4mm diep), (dat idd evenwijdig aan je sensor loopt) zal als een 'raaklijn/vlak' langs het oogje lopen.. (aan de rechterkant van zn oogje, van de bij uit gezien) gaat zn koppie de diepte in en dus zal dit buiten de scherpte/dof vallen en het achterlijfje loopt schuin naar achteren, dus ook dit zal buiten het scherpte/dof vallen.

Groet, Rob...

Comment

Ondanks de vele discussies toch een hele mooie opname. Zou hem graag ook zo gemaakt hebben.

Groet Jan
        Holland op zijn mooist : www.hollandphotography.eu

Comment

Working...
        X