Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een vliegend lentehommeltje....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een vliegend lentehommeltje....

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
    Lang getwijfeld of ik hierop zou reageren, maar uiteindelijk dan toch besloten de stoute schoenen aan te trekken en het risico op excommunicatie erbij te nemen.

Gelieve er bij deze beoordeling wel rekening mee te houden dat deze foto in Showcase staat en afkomstig is van Natuurfreak, een geroutineerd fotograaf waarvan we gewend zijn dat die prachtige natuurplaatjes aflevert en genoeg ervaring heeft om enige kritiek te appreciëren.

Inderdaad een mooie foto van een vliegende hommel. Maar laten we even wat verder kijken:

Eerst de achtergrond, deze is rommelig. We zien daar een mengeling van gras en krokussen. Volgens mij had een eenvoudigere achtergrond veel rustiger geweest. Ofwel een zee van krokussen (zonder gras ertussen) in de onscherpte, ofwel geen krokussen, dus alleen maar gras in de onscherpte. De enige reden dat de hommel ertegen afsteekt is dat deze scherp is en de achtergrond niet. In feite vliegt de hommel zowat verloren tegen deze drukke achtergrond.

De voorgrond is wel prachtig in beeld en doordat zowel hoofdonderwerp als voorgrond perfect scherp zijn in mooie relatie met de hommel.

Dan de hommel, althans ik neem aan dat het een hommel is aangezien de titel het zegt. Maar een hommel heeft vleugels en dat zie ik hier niet (vodoende). Ik zie hier een harig worstje in de lucht hangen.
    Een ervaren fotograaf als TS moet toch in staat zijn ook de vleugels in beeld te krijgen? Ofwel door in tegenlicht te fotograferen waardoor de vleugels als een wazig iets gaan oplichten, ofwel door een invulflitsje (al dan niet in tegenlicht) te gebruiken waardoor de vleugels enigszins bevroren gaan oplichten.
    Ik vind de hommel trouwens ook iets te klein in beeld gebracht. Ik weet het, een vliegend insect beeldvullender in beeld brengen is moeilijk, maar het betreft hier wel Showcase.

Dus al bij al een mooie foto, maar zeker geen topper een fotograaf als Natuurfreak waardig.

Zo, en laat nu de banbliksems maar komen richting deze amateur die nog niet tot aan de enkels komt van TS en toch deze kritiek durfde spuien.

@ Natuurfreak: Niettegenstaande ik regelmatig je naam genoemd heb hoop ik toch dat je begrijpt dat deze kritiek enkel de foto betreft en niet de fotograaf?

En dan nog even dit om die kritiek alvast voor te zijn. Kan ik dit beter? Nee, met mijn huidige kennis en ervaring kan ik dit niet beter. Maar Natuurfreak kennende kan hij dit wel beter, veel beter.

Groeten,

Geert

Je hebt een eerlijke mening gegeven wat niemand je zal kwalijk nemen. Dus je hoeft je niet te verontschuldiggen.
    Vind je opmerkingen terecht en niet persoonlijk...

De foto op zich is een moment opname die zeker niet slecht is.in tegendeel.
    Anders zie je altijd maar stil zittende insecten wat deze eigenlijk boeiender maakt .
    Over de techniek en afwerking is natuurlijk een ander paar mouwen.
    Daar ben ik ook niet in thuis.

Dus mijn mening.Geslaagde foto en goede kritiek.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
      @ Natuurfreak: Niettegenstaande ik regelmatig je naam genoemd heb hoop ik toch dat je begrijpt dat deze kritiek enkel de foto betreft en niet de fotograaf?
      Goh, alle respect voor je mening en kritiek moet zeker kunnen, maar ik vind dat je de moeilijkheidsgraad van dit beeld toch wat onderschat. Ik zie persoonlijk liever beweging in de vleugels dan een hommel die bevroren in de lucht hangt. En ik ben zelf een grote fan van mooi zachte achtergronden, maar op deze foto stoort de licht doortekende achtergrond me helemaal niet. Maargoed, smaken en kleuren hé
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

@ Iedereen,
        Bedankt voor jullie reactie's... fijn om te lezen..

@ Hey Geert,
        Kritiek, commentaar of een mening leveren mag altijd hoor, je hoeft je daarover niet te verontschuldigen en ik voel mij zeker niet aangevallen, dus geen zorgen daarover.
        Ik leer ook nog elke keer bij en er is bij mij altijd ruimte voor verbetering, sterker, op het moment dat je denkt dat je uitgeleerd bent kun je alleen nog maar in herhaling vallen en dat is niet de bedoeling...
        Soms ben ik het eens met kritiek en soms niet... sommige kritiekpunten die je aankaart zijn ook een kwestie van smaak, zo vind ik zelf de achtergrond niet rommelig en vind ik deze wel in het geheel passen, maar over smaak kun je ellenlange discussies voeren en daar voel ik niet zoveel voor. In ieder geval bedankt voor de moeite om je mening te verwoorden.... Met elke opmerking kijk ik altijd oprecht of ik er mn voordeel mee kan doen..
        Toch ook bedankt voor de complimenten die je over mijn fotografie maakt.

Groet, Rob..

Comment

dit is zeker een geslaagde foto

Comment

Eén woord : MOOI !

Mvg.
            The bird is known by his note, a man by his word.

Comment

Working...
            X