Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noot en Roos

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Noot en Roos

Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
    WAAROM krijg je het niet warm van de beelden? WAT zou jij gedaan hebben? HOE zou jij het gedaan hebben? WAARMEE zou jij het gedaan hebben? .... zijn allemaal vragen om te komen tot een goede fotokritiek.
    Showcase is daarvoor niet de voorziene plaats in mijn bescheiden mening.

Maar allez, als je echt antwoord wil op je vragen:
    Waarom? Omdat ze bij mij geen gevoel opwekken. Ik zie een roos en een noot.
    Wat & Hoe? Ik zie geen concept achter de foto's, hoe zou ik het dan anders kunnen of willen doen?
    Waarmee? Hoogstwaarschijnlijk met hetzelfde materiaal als jij.

In showcase verwacht ik mij aan beelden die op één of andere manier in het oog springen. Een verzorgde en slimme compositie, mooi licht en kleuren, een onderwerp dat je op één of andere manier raakt, en liefst nog een combinatie van het eerder genoemde. Ik vind het hier helaas niet terug.

Bovenstaande discussie is trouwens de reden waarom ik normaliter gewoon niet reageer op showcasefoto's die me niet aanspreken. Het heeft geen nut. En dan is men verbaasd dat het enkel nog maar "ooh's en aaah's" zijn.

Edit: Nog een kleine bedenking: als je gegronde kritiek wil van een publiek dat geen achtergrondinformatie heeft over jouw stijl/werk, kun je best in de openingspost omschrijven wat jij in die beelden ziet, wat je er toe dreef om die foto's te maken en waarom jij ze beter vindt dan de gemiddelde noten- of rozenfoto.
    Last edited by ThierryM; 25 januari 2009, 19:09.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
      Ik heb dit al eerder in een draadje gezegd. Sommigen waren daar niet mee akkoord, maar ik blijf bij mijn bewering: een van de problemen op een forum als BD, is dat je mensen met een heel verschillende graad van fotografische opleiding of ervaring door elkaar hebt. Sommigen vinden dit een verrijking, ik vind dit in de eerste plaats een probleem. Het creëert met name communicatieproblemen.
      Wie weinig fotografische ervaring heeft, kan moeilijk anders dan aan de oppervlakte blijven met het geven van comments.
      Mensen die niet gewoon zijn dat hun foto's grondig besproken worden, voelen zich soms onterecht aangevallen door bepaalde kritieken.
      Ik vrees dat dit eigen is aan een forum als dit, en nauwelijks oplosbaar is.
      Dit is eigen aan elk forum, denk ik. Maar zelfs al zou je het forum alleen toegankelijk
      maken voor professionele fotografen, of anderzijds alleen voor leken, dan nog zou je
      heel verschillende en diverse meningen krijgen. Dit heeft niet veel met het forum an
      sich vandoen, veronderstel ik, maar gewoon dat mensen er nu eenmaal (en sowieso)
      verschillende meningen op na houden. Zelfs alleen een technische bespreking zou tot
      meningsverschillen leiden, om nog maar te zwijgen over een "fotobeoordeling." Dit is
      en zal ten alle tijde iets heel subjectiefs blijven, alle fotografische ervaring ten spijt.
      Ik stel dus voor dat we die mengelmoes als iets positiefs zien, met af en toe de nodige
      strubbelingen, dat zeker, maar er toch altijd weer samen uit komen.

Comment

Denk dat dit best moeillijke foto's geweest zijn om te maken. Ik zie vooral textuur en kleur maar veel doet het mij niet. Is een beetje zoals digital art. Te beoordelen door kunstrecensenten.

Voor mij horen deze foto's hier zeker thuis; alleen denk ik dat niemand ze begrijpt.....ook ik niet (wat ik eigenlijk betreur).
        α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
        Flickr____No place to be

Comment

Hey juppekes

Ik heb net eens die hele discussie gelezen over noot en roos

Als toch een mening wil, hier is hij dan

Foto nr 1: noot

Voor mij is het een volledig onbekende noot maar daar kan jij niet aan doen

Het scherpstelpunt ligt mij niet zo goed (iets te veel naar achter)

De linkerkant is mij teveel belicht tov de voorkant van de noot

Het aantrekkings punt ligt voor mij op een voor mij oninteressante plaats (wazige felverlichte linkerkant)

Foto nr 2 : roos

Zonder de naam erbij had ik er niet direct een roos ingezien

Kleur van de roos past wel bij de achtergrond

Het aantrekkings punt ligt voor mij links onderaan ( ik had het liever midden in de roos gezien )

Ik hou wel van foto's met een beperkte dof, maar die moet voor mij dan wel op een waaaw plaats liggen, en die mis ik hier wel

Ik zou dit ook proberen met iets meer bekendere onderwerpen

Wat deze combinatie oproept

Voor mij eigenlijk niks

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord

Kan jij nu eens zelf wat uitleg geven over de combinatie van die twee foto's
          Bootjes

Comment

Dank je voor je reactie, dit is een vette!

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
            Hey juppekes

Ik heb net eens die hele discussie gelezen over noot en roos

Als toch een mening wil, hier is hij dan

Foto nr 1: noot

Voor mij is het een volledig onbekende noot maar daar kan jij niet aan doen
            Het is een cashewnoot, ze zijn lekker, boterig, en smaakvol... zie de link:

Het scherpstelpunt ligt mij niet zo goed (iets te veel naar achter)
            Het scherpstelpunt was een beetje bedoeld in het midden van de noot te liggen zodat de voorgrond onscherp was en contouren van de noot in een wazigheid liggen... Door de onscherpte wordt je ook nieuwsgieriger naar de textuur en het weinige stukje textuur dat je ziet trekt dan ook je aandacht.

De linkerkant is mij teveel belicht tov de voorkant van de noot
            Ik had al eerder gezegd in een reactie dat het de bedoeling was een soort dissonante in de belichting te brengen door de linkerkant iets te overbelichten en de voorkant in wat donkerte van het tegenlicht te houden. Dit in combinatie met de vreemde onscherpte zorgt voor wat disharmonie. Dit is echt in scène gebracht...

Het aantrekkings punt ligt voor mij op een voor mij oninteressante plaats (wazige felverlichte linkerkant)
            Het aantrekkingspunt ligt voor mij eerder in het midden van de bruine lijn. Boeiend, zo had ik nog niet bekeken. Dan klopt het plots wat je allemaal zegt...

Foto nr 2 : roos

Zonder de naam erbij had ik er niet direct een roos ingezien

Kleur van de roos past wel bij de achtergrond

Het aantrekkings punt ligt voor mij links onderaan ( ik had het liever midden in de roos gezien )
            Weerom hebben we verschillende aantrekkingspunten, boeiend! Bij mij ligt het aan het middelste rozenblaadje, de krul waar het net onscherp begint te worden. Van daaruit zoek ik de scherpte met het stof, de witte vlekjes als textuur benadrukkers...

Ik hou wel van foto's met een beperkte dof, maar die moet voor mij dan wel op een waaaw plaats liggen, en die mis ik hier wel

Ik zou dit ook proberen met iets meer bekendere onderwerpen

Wat deze combinatie oproept

Voor mij eigenlijk niks

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord

Kan jij nu eens zelf wat uitleg geven over de combinatie van die twee foto's
            Wat ik bedoel met zulke beelden... Het zijn esthetische textuurexperimenten. Puur beelden, bij elkaar bekeken doet het me iets, als reeks van twee. Ze hebben hetzelfde technische onderwerp: licht, dissonante, weinig scherptediepte. Maar ook hetzelfde beeldend onderwerp: Textuur. Die is geslaagd, ook de honger naar textuur die wordt opgewekt door het ontbreken van scherpte zit erin.

Eerder in deze discussie vertelde ik ook over het saaie van perfecte beelden. Dat is ook zo in het realisme in de schilderkunst en beeldende kunst. Het is altijd de variatie of de afwijking op de werkelijkheid dat interessant is, zeker na de komst van de fotografie . Het is spelen met conventies, regeltjes en imperfectie dat de creativiteit stimuleert. Ik wil nu niet de pretentie hebben middenin deze meesterlijke kunstidealen te werken,
            al wil ik wel daarmee zeggen dat het niet mijn ideaal is te fotograferen als een postkaart, het perfecte landschap of de perfecte macro van een insect of bloem. Het gaat me meer om hoe kan ik deze gegroeide idealen uitdagen en gebruiken om net niet dat te doen wat verwacht wordt door diegene die ernaar kijkt. Maar bovenal is er een buikgevoel van esthetische waarde dat zegt dat dit duo past in m'n persoonlijke reeks...

Dat roept deze combinatie op bij mij...

Nogmaals dank je voor je mooie reactie Mriya!
            Last edited by Bart 26; 27 januari 2009, 15:08.

Comment

---------
              Last edited by hvr_oosterzele; 29 januari 2009, 00:10. Reden: Foto's weg

Comment

Hier gaan we weer....

........................Offtopic.................. ..............
                Last edited by Soeki Wan; 28 januari 2009, 23:55.

Comment

---------------
                  Last edited by hvr_oosterzele; 29 januari 2009, 00:01.

Comment

Deze beelden zijn echt prachtig!
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

---------
                      Last edited by hvr_oosterzele; 29 januari 2009, 00:01.

Comment

Much Ado About Nothing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Ben jij echt een leerkracht

Hopelijk niet op de school waar mijn kinderen zitten.
                          Waarom? Moet dit nu echt?

Ik weet niet of je het beseft, maar door zo te reageren maak je je eigen forum kapot en haal je zo het niveau naar beneden dat op den duur alleen de oppervlakkigheid hier nog heerst, de tiranie van de democratie! Het gemiddelde dat het interessante afstoot, de waanzin van de stompzinnigheid,...

Comment

------------
                            Last edited by hvr_oosterzele; 29 januari 2009, 00:02. Reden: Geen eenzijdige aanpassingen, dan ALLES weg !!

Comment

Wat is het jammer dat deze topic begiftigd wordt door reacties waarvan het niet te snappen is waaruit die negativiteit blijft komen... Misinterpretatie, projectie, negatieve verwachtingen, persoonlijke frustraties,... zijn allemaal oorzaken van deze jammere evolutie. Vooraleer m'n beelden helemaal behekst zijn besluit ik ze te verwijderen. Sommige reacties zijn zooo treurig.

Ik hoop dat de organisatie hier ook de moed neemt zich enkele vragen te stellen.

Ik dank iedereen die de moeite heeft genomen op een constructieve wijze te reageren.

Gegroet!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
                                Ik heb echt geen boodschap aan berichten die goedkeuren of afkeuren, of in het beste geval beoordeeld worden volgens flauwe compositieregeltjes of persoonlijke scherpte-idealen. Ik denk dat het veel constructiever is wanneer er gesproken wordt over echte parameters, en dat het smaakoordeel vééél minder aan bod komt.
                                Je hebt dus geen boodschap aan de positieve kritiek van Control-Z, maar reageert enkel op het bericht waarin Bouk met een knipoog duidelijk maakt dat het hem niet duidelijk is waar je naartoe wil met die foto's.

Kijk, de foto's zeggen me compleet niets. Is dit erg? Ik denk het niet, althans ik vind dit niet erg. Wanneer uit verschillende reacties blijkt dat andere mensen ook niet direct iets zien in je foto's, kan je twee dingen doen. Je kan die mensen uitschelden voor rotte vis of je kan concluderen dat jij met je foto's niet hebt kunnen overbrengen wat je wou overbrengen. X berichten verder heb je dat gepoogd, maar toen zat het spel al op de wagen.

Je vraagt letterlijk "wat roept dit op..." maar je veronderstelt hierbij dat iedereen bij wie dit niet direct iets oproept in de lijn van jouw verwachtingen, zijn bek moet houden. Jij hebt bepaald wat aanvaardbare reacties zijn. Wel, zet deze criteria er dan in het vervolg bij.

Er zit iets in de verdere opmerking van Control-Z. Niet zozeer de graad van fotografische opleiding creëert communicatieproblemen, maar wel de manier van kijken naar fotografie. Je kan een foto zien als een beeld dat een verhaal moet ondersteunen, als een herinnering, als een technisch hoogstandje, als een beeld dat emoties oproept, als een katalysator voor een filosofische discussie, ... Als ik hier een foto plaats omdat ik vind dat het een technisch hoogstandje is en jij beoordeelt mijn foto vanuit het kader dat die voor jouw emoties moet oproepen, dan is er veel kans dat er een communicatieprobleem zal zijn.

"Als ik naar een museum ga, probeer ik na te denken over de beelden met de vragen hoe, wat, wanneer, waarom,... " Goed, maar als andere mensen naar dat museum gaan met andere vragen, hebben die dan geen visie meer? Als het jouw op dit forum stoort dat mensen deze vragen niet stellen bij beelden, dan lijkt het me meer correct om daar rechtstreeks een discussie over te starten dan dit via het verwijten van mensen te doen.

Let op. Ik heb geen enkel probleem met je logica om die twee beelden te tonen hoor. Jij wil iets tonen en omwille van jouw persoonlijke argumenten toon je dit op jouw manier. Bon. Maar iemand die die logica niet kent of niet volgt, mag dit hier ook zeggen.

Comment

Working...
                                X