Das niet een mooie , maar een heeeeeeel mooie
Mooie licht inval en mooie kleuren , proficiat
mvg xiebu
"Photographic images have always been manipulated , there's nothing new in that . If you want purism then you should go and be a dancer , singer or poët !!!! (Morgan Silk)
*BD1033BE*
Ik vind hem prachtig
Ik probeer mijn achtergrond altijd zo rustig mogelijk te maken maar hier vind ik toch dat al die lichte vlekken de foto mooier maken...
... Ik probeer mijn achtergrond altijd zo rustig mogelijk te maken maar hier vind ik toch dat al die lichte vlekken de foto mooier maken ... Groetjes, Kim
Wel Kim, deze vlekken zijn een mooi voorbeeld van hetgeen échte fotografen (kuch-kuch!) een "bokeh" noemen.
Ter toelichting een citaat uit de cursus fotografie van Leon Volders:
Er is nog één begrip dat onlosmakelijk met het diafragma is verbonden, en dat is bokeh. Een raar woord, maar het is japanees, en dan mag dat. Met bokeh bedoelt men de harmonie van het onscherp afgebeeld gedeelte (alles wat dus buiten de dieptescherpte valt). Doorgaans geldt dat het bokeh fraaier is als het diafragma uit meer lamellen (sluiterbladen) is samengesteld. Zes lamellen zijn dan minder goed dan acht of tien. Bij minder lamellen worden verstrooiingscirkels niet als echte cir-kels afgebeeld, maar als veelhoeken. En dat geeft een grof effect. De meeste spie-gelobjectieven – zie verder – zijn gekend voor hun zeer matig bokeh.
Het is belangrijk deze term te kennen. Als je bij het bekijken van een foto uitroept “wat ’n prachtig bokeh”, dan mag je zeker zijn dat iedereen je direct als een expert zal aanzien.
Comment