Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Maakt dit tikje scherper deze foto mooier ?
Ik ben daar niet zo zeker van
Ik denk dat de limiet van de scherpte bij deze foto gewoonweg is bereikt.
Ik was samen met de shopper op stap wanneer we deze spin vonden: het was vrij vroeg en de omstandigheden zaten mee: een koude nacht, een opkomende zon en een niet alledaagse spin die wat uniek was om te fotograferen omdat haar lichaam bezet was met een waterdruppel-coating.
Als je de spin frontaal neemt, dan kan je niet door de druppels heen om een superscherp geel lijf te fotograferen: vergelijk het met een zomerse dag aan de kust waar je in de waterlijn loopt met een toestel met een gewone lens: als je een schelp op de bodem van de waterlijn (op ongeveer 10 cm onder water) wil fotograferen, meen ik dat je die schelp ook niet scherp zal krijgen. Dit verhaal is mutatis mutandis van toepassing op deze spin.
Ik wil besluiten door te stellen dat deze foto mooi is op zich en dat "dat tikje scherper" deze foto niet beter of slechter had gemaakt. Het is en blijft een knappe foto. Als ik in archieven van BD duik, vind ik totnogtoe geen betere foto's van een tijgerspin.
En dit laatste zeg ik in alle objectiviteit en niet omwille van het feit dat we geregeld met elkaar optrekken: macroshopper weet maar al te goed dat ik kritiek durf te geven op zijn werk wanneer dat nodig is.
Ik wou bij deze het adjectief "scherper" in een ander daglicht plaatsen.
Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/
@ luc 1963 , ik twijfel niet dat macroshopper het maximum uit deze opname qua scherpte heeft gehaald maar zoals je zelf aanhaalt zijn natte subjecten niet de gemakkelijkste. Ik heb dit zelf al vaak ook gemerkt met natte of slijmige onderwerpen als slakken en kikkers. Maar dit laat niet toe dat je je opname scherper kunt laten uitkomen door iets na te verscherpen. Ik zal me in de volgende keer voor jou beter verduidelijken nl iets verscherper ipv scherper
Comment