... nog steeds uit archief 2007
Reuzenmurene (Giant moray)
Dit is de grootste murene in de Rode Zee. Deze soort leeft in lagunen en op zeewaarste buitenriffen. Juvenielen houden zich verscholen op rifvlakten die vaak slechts 20cm diep zijn.
De reuzenmurene heeft een karakteristieke geel-bruine kop met kleine donkere vlekken en een grote donkere vlek bij de kieuwopenning. Het lichaam van volwassen dieren is luipaardachtig gevlekt. Deze murene heeft een indrukwekkend gebit: De kaak is voorzien van een rij hondstanden, die zijwaarts zijn samengedrukt en scherpe randen hebben. Voorin heeft de kaak lange, op hondstanden lijkende tanden, de twee langste zitten in de middelste rij. Op het gehemelte heeft hij nog een rij onregelmatige tanden (zie foto 3).
Hij heeft de neiging (eerder reputatie) om duikers te bijten en zeker als ze bij het voeren van vissen, dat op enkele duikplaatsen plaatsvindt , niet voorzichtig te werk gaan. Er zijn al verschillende aanvallen gemeld. Zoals alle murenen is hij een rover die s'nachts actief is en zich met verschillende rifvissen voedt.(Bron info: Rode Zee Riffengids)
Deze foto's heb ik vastgelegd dankzij en met behulp van de poetslipvissen doordat deze net de schoonmaakbeurt hielden. Dus ook de reuzenmurene is klant bij deze poetsvissen en gebruikt zijn eigen lichaamstaal, hij houdt zich perfect stil als men van een geaccepteerde helper een poetsbeurt krijgt.
Deze foto's heb ik vastgelegd dankzij en met behulp van de poetslipvissen doordat deze net de schoonmaakbeurt hielden. Dus ook de reuzenmurene is klant bij deze poetsvissen en gebruikt zijn eigen lichaamstaal, hij houdt zich perfect stil als men van een geaccepteerde helper een poetsbeurt krijgt.
@bouk: Ik heb wel (ergens in archief) enkele opnamen waarbij de murene wegzwemt (wel niet echt super)
@devid: Idd, deze zijn gevaarlijk. Waakzaam zijn is de boodschap en geen domme dingen doen >>> watch here
@iedereen: Bedankt voor de reacties op vorige post
@devid: Idd, deze zijn gevaarlijk. Waakzaam zijn is de boodschap en geen domme dingen doen >>> watch here
@iedereen: Bedankt voor de reacties op vorige post
Comment