Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
't Is ongetwijfeld een mooie, maar de dieptescherpte klopt niet. Een beetje te kwistig geweest met de blur (vooral in de hoeken)?
Daarom maar één duimpje:
Jos moeilijk om je redenering te volgen: foto komt recht uit de camera met enkel wat meer contrast en lichte crop, geen enkele kwispel gedoe met extra blur.
Alles heeft te maken met het werken van je DOF-controle. Vaak stel ik vast dat macrofoto's gemaakt worden door een te grote dof (F13,16,20) waardoor hun insect er wel goed scherp op staat maar daardoor ook hun achtergrond met teveel detail waardoor die druk overkomt. Even gebruik maken van je scherptediepte knop (als je die hebt) tijdens het fotograferen en je zult je achtergrond in detail of vaag zien. Vandaar dat ik hier koos voor een F9 zodat je onderwerp er scherp op staat en je achtergrond mooi wazig zonder met fotosoep extra te moeten vervagen.
even uitproberen zou ik zeggen en misschien alsnog een extra
Comment