Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ten eerste: Het zijn prachtige plaatjes!
Bij de 2e en 3e foto vind ik de compositie heel goed.
Maar bij de eerste vind ik de vlinder toch behoorlijk centraal in beeld staan.... Hopelijk geeft iemand me ongelijk en legt hij/zij uit waarom
Ten eerste: Het zijn prachtige plaatjes!
Bij de 2e en 3e foto vind ik de compositie heel goed.
Maar bij de eerste vind ik de vlinder toch behoorlijk centraal in beeld staan.... Hopelijk geeft iemand me ongelijk en legt hij/zij uit waarom
groet Marc
Hoi Marc,
Ik kan me je reactie goed voorstellen.. eigenlijk let ik bijna altijd op de compositie, ook dat mn onderwerp niet te centraal staat.. ik ben me zeker bewust dat deze vlinder een centrale plek in de foto inneemt..
Maar, ik stelde mezelf vandaag de vraag!
Heeft een foto met een onderwerp dat centraal staat per definitie geen mooie compositie? Of vinden we dat alleen niet mooi omdat we dat keer op keer te horen krijgen zodat je (als het ware) gebrainwashed bent?
Is niet de bedoeling om een discussie op te zetten, ik probeer alleen even de achterliggende gedachte van deze foto te geven... Soms is het best leuk om te spelen met het juk van de bestaande regeltjes.. ik geef toe dat ik mij ook meestal aan de bestaande regels houd..
Maar goed, ik wil je zeker geen ongelijk geven, als je het niet mooi vind dan vind je het gewoon niet mooi, dat kan natuurlijk ook, want ik wil met mijn uitleg zeker niet de boel goedpraten, het is gewoon eventjes (voor vandaag) een knipoog naar de regel van drie.
waarom vind ik de eerste wel een goede compo:
door dat ene scherpe grassprietje rechtsboven en de wazige sprietjes elders in de opname. juist door het hoofd onderwerp de Vlinder in het midden te plaatsen(bewust of onbewust), geeft dat juist iets extra's.
bij de tweede opname staat er te weinig rechts op de foto om de Vlinder in het midden te plaatsen, wat hier ook niet gebeurt is.
bij de laatste opname staat het beestje ook mooi in het midden, omgeven door het groene blad.
als ik schrijf over het midden, bedoel ik de ruimte tussen links en rechts, niet de ruimte tussen boven en onder, waardoor er eigenlijk nergens meer spraken is van het midden bij deze opnamen.
grt,bouk.
Ik kan me je reactie goed voorstellen.. eigenlijk let ik bijna altijd op de compositie, ook dat mn onderwerp niet te centraal staat.. ik ben me zeker bewust dat deze vlinder een centrale plek in de foto inneemt..
Maar, ik stelde mezelf vandaag de vraag!
Heeft een foto met een onderwerp dat centraal staat per definitie geen mooie compositie? Of vinden we dat alleen niet mooi omdat we dat keer op keer te horen krijgen zodat je (als het ware) gebrainwashed bent?
Is niet de bedoeling om een discussie op te zetten, ik probeer alleen even de achterliggende gedachte van deze foto te geven... Soms is het best leuk om te spelen met het juk van de bestaande regeltjes.. ik geef toe dat ik mij ook meestal aan de bestaande regels houd..
Maar goed, ik wil je zeker geen ongelijk geven, als je het niet mooi vind dan vind je het gewoon niet mooi, dat kan natuurlijk ook, want ik wil met mijn uitleg zeker niet de boel goedpraten, het is gewoon eventjes (voor vandaag) een knipoog naar de regel van drie.
Groet, Rob..
Volg je gevoel Rob. Als jij het goed vind is dat toch OK. Soms zul je toch zien
dat veel composities zonder erover na te denken automatisch naar de gulden snede leiden. Er is nog zoveel meer dat een foto goed "gebalanceerd" maakt.
Ik zou persoonlijk 1 en 2 in de portretstand genomen hebben zodanig dat de
vlinder kijkruimte heeft naar beneden toe. Het is allemaal een kwestie van aanvoelen denk ik, en iedereen heeft hierin zijn mening.
Maar... zeker ik vind uw werk natuurlijk en aangenaam voor het oog.
Comment