Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3 vliegers.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 3 vliegers.

Vandaag was het weer eindelijk wat beter voor de beestjes. Maar de zondag is vooral een familiedag, dus weinig tijd over voor fotografie. Toch nog een 15 min tijd gevonden voor wat opnames waarvan hier enkele voorbeelden. En het zijn "weer" vliegers natuurlijk:

Alle opnames F22, ISO100, D200 in bulb manueel mode, 2 flitsen op 1/64 power manueel en de compur1 als externe shutter op 1/500 sec.

Re: 3 vliegers.

De derde heeft mijn voorkeur. De mooie kleuren en het zijaanzicht doen het hem.
    1 en 2 mag zeker ook gezien worden, maar daar vind ik de reflecties op de lijfjes een beetje storend.
    Mvg Tim

Comment

Voor mij het derde vliegend beestje; lekker scherp en juist in beeld...
      Enfin, goed bezig in de Vlaanders...

mvg,

Roland

Comment

Ja zowel reflectie's als positie/richting, daar heb je zo weinig keuze bij dit soort opnames. Toch oefen ik nog regelmatig om de reactie van de beestjes zoveelmogelijk te begrijpen. Ieder type beestje heeft zijn eigen methode om op te vliegen of te landen. Maar dat alles gaat zo snel dat er heel weinig speling overblijft. reflectie's op het ronde lijf van de zweefvliegen is ook zoiets die moeilijk te vermijden is. Bij vaste opnames waar ze stil zitten kun je met de lichtmethode voldoende spelen om dit te beperken. natuurlijk licht gebruiken, difuuslicht enz. maar bij vliegende beestjes kun je het licht moeilijk nog gaan beperken om reflectie's te vermijden want dan moet je de flashpower verhogen en kun je de beestjes niet scherp meer houden.

De oplossing ligt eigenlijk voor de hand, meer en meer opnames maken en dan bekom je altijd eentje die net iets beter is dan de andere. Dit wil ik dit jaar nog verder uitwerken. Gelukkig kan ik al veel sneller opnames maken dan vroeger maar toch blijft het een enorme opgave om zoveel verschillende beestjes vliegend te kunnen opnemen. Bij dergelijke opnames zou ik eigenlijk moeten vergezeld worden van een echte kenner. Het is meer dan fotografie, hoe beter je de eigenschappen van die beestjes kent, hun manier van leven, hoe betere foto's je kunt maken.

Straks ga ik zeker proberen een 3de flits bij te plaatsen. Die moet vooral de achtergrond nog beter uitlichten. Maar het moet draagbaar blijven. Nu weegt het geheel reeds een goeie 6 kg. Je moet zelf naar de beestjes gaan, dus heel veel weg en weer lopen en op mijn leeftijd wordt dit bijzonder lastig.

Maar we doen verder. Straks als het weer echt warm wordt en de nachtvlinders er zijn ga ik ook daar opnieuw trachten opnames te maken maar dezekeer enkel met natuurlijke achtergrond. Dit is een enorme uitdaging en nog veel lastiger omdat dit in de duisternis gebeurt en tussen 23h en 3h in de morgen.
        Enfin we zien wel...

Comment

dit heb jij vastgelegd op 15 min????
          geef mij een ganse zomer en ik slaag er nog niet in om er zo 3 bij elkaar te krijgen hoor!
          om maar te zeggen dat ik dit ongelooflijk knap vind!
          ik twijfel nog tussen 1 en 3...
          Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
          http://gallery.atsharp.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mbili Bekijk bericht
            dit heb jij vastgelegd op 15 min????
            Mijn uitrusting is hierbij een belangrijk hulpmiddel. Maar na 3 jaar opnames begin je al iets beter de opname methoden te kennen die tot resultaat leiden. In het begin dacht ik zelfs achter die beestjes aan te moeten lopen maar dat snap je nogal rap dat het weinig resultaat heeft.

De beestjes komen veelal terug naar hun lievelingsplaats. Eens dat je dat door hebt moet je al een heel stuk minder lopen. Ik doe bijna alle opnames met beestjes die vertrekken. Dit heeft wel zijn nadelen, immers ze gaan bijna altijd van je weg. Maar ook daar kun je op inspelen zodat ze toch een goede positie innemen tov de camera. Maar het blijft een uitdaging met veel geduld.

Comment

Knap hoor
              Groetjes Hendrika

Comment

goed geschoten.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

3 knappe foto's die ik me nog niet direct zie maken
                  Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                  Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                  Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Drie knappe! Derde is mijn favo!

Grtz,Fabienne
                    Het grote gelijk is zelden het grote geluk.
                    BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
                    The name of the game is to fill the frame!
                    http://Fabke.fotopic.net

Comment

Working...
                    X