Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een vliegende vlieg.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een vliegende vlieg.

Eindelijk zijn we opnieuw gestart met de opname van vliegende beestjes. Maar het weer zit nog niet echt mee en deze namiddag waren er enkel vliegen beschikbaar voor de opnames. Nu ook goed, het zijn ook vliegende beestjes, goed om wat te oefenen.

Zoals altijd: D200, F22, ISO100, alles manual ingesteld, 2 flitsen, AF105/2.8Dmicro lensje vaste focus instelling.

Hopelijk is het volgende week wat beter weer zodat er meer aanbod is zowel in soorten als hoeveelheid.
    ps: pbase blijkt momenteel heel traag te werken.......

Re: Een vliegende vlieg.

Mooi en leuk
    Groetjes Hendrika

Comment

Mooi werk, ik kijk weeral uit naar jouw kunstjes !!
      Albums : http://fotografiepeterderycke.be
      Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

Comment

Erg knap gedaan alweer!

ik denk dat je de ruis i/d achtergrond ietsje versterkt wordt door de verscherping?
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

heel leuk maar met een F22 bij een vliegende vlieg ben ik toch benieuwd naar je sluitertijd
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            heel leuk maar met een F22 bij een vliegende vlieg ben ik toch benieuwd naar je sluitertijd
            Sluitertijd is eigenlijk niet zo belangrijk gezien al het licht "moet" geleverd worden door de flitsen bij deze werkmethode. Ik zou liever iets lager gaan met de Fwaarde, zo rond de F16 maar met de zon buiten heb ik dan omgevingslicht samen met het flashlicht. Met omgevingslicht kun je geen snelle actie's vastleggen zoals vliegende beestjes. Dus zou de openingstijd veel korter moeten maar dit gaat praktisch niet. Vergeet niet ik gebruik hiervoor 2 shutters, deze van de D200 en die staat in bulb mode, dus verschillende seconden open terwijl de 2de externe mechanische shutter, een compur1, nog gesloten blijft tot de actie eraan komt. Omdat je niet weet wanneer een beestje echt in je focuspunt komt kan dit zelfs heel lang duren. Duurt het langer dan 1 min dan duw ik de D200 camera 1 seq door zodat er niet te veel zwartruis geproduceerd wordt.

Mijn compur1 shutter staat op 1/500 sec maar dit is slechts 1/250 omdat de volle opening van de shutter niet nodig is. De tijd komt eigenlijk overeen met een camera instelling van 1/250 sec maar de flashtijd is slechts 1/20.000 sec en die moet de actie bevriezen. Daarom is het de eerste maal dat ik de vleugels van een vliegende vlieg bijna volledig scherp in beeld heb. De vleugels bewegen bij deze kerels heel snel en juist daarom is het zo moeilijk om ze scherp te krijgen. Die 1/20.000 sec heb ik bekomen door de flitsen op 1/128 +2/3 te plaatsen iets minder dan 1/64 dus. Omdat ze heel dicht staan bij het focuspunt en er 2 stuks gebruikt worden heb ik voldoende licht. Als het gewicht het toelaat zou ik nog een 3de flits willen bijplaatsen om iets dieper in de achtergrond te lichten. Vergeet niet dat alles rond mijn hals hangt gezien het draagbaar is in de field. Het geheel weegt ongeveer 6 kg. Er zijn in totaal 14 AA baterijen gebruikt.

Comment

Frans is ALTIJD goed bezig!!!!

Weer mooi werk Frans

mvg,

Roland

Comment

Working...
              X