Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
het blijft met toch verbazen hoe jij die vleugels zo kan vastleggen,
echt knap hoor bij mij wil dit echt niet lukken (al zie ik liever alle vleugels scherp)
Eerst en vooral aan iedereen bedankt voor de reacties
Ervaring heeft me geleerd dat de vleugels van libellen het licht op zijn mooist weergeven als ze nog heel jong zijn. Deze viervlek heb ik zien vervellen en de foto is een uur of 4 na dit wonderlijke evenement gemaakt. Het voordeel van regenachtig weer is tweevoudig. Enerzijds blijven de insekten heel rustig zitten en anderzijds is het door de wolken gefilterde licht een stuk mooier dan volle zon.
Ik ben zelf wat aan het terugkomen van de gedachte dat de vleugels helemaal scherp moeten zijn.
Door het vele oefenen is het voor mij op zich niet meer zo moeilijk om dat volledig scherpe beeld te produceren.
Maar ik stel me meer en meer de vraag of je daardoor het oog van de kijker nog voldoende prikkelt. We zijn zo gewoon geworden aan commerciële en gephotoshopte perfectie dat we onze hersenen te weinig laten werken. Ik vind dat het gebruik van lage scherptediepte de kijker uitnodigt om zelf zijn of haar beeld te vormen.
Het maakt het fotograferen ook uitdagender. Want de kunst bestaat er in om, bij beperkte dof, net voldoende scherpte te geven om de kijker de kans te geven dat beeld te vormen.
"Leve de fantasie!" is hoe langer hoe meer mijn leuze bij het fotograferen.
Deze reflectie doet me terugdenken aan een oude docent kunstgeschiedenis. We kregen voor een examen een 18de eeuws schilderij te zien dat in twee versies bestond. Eentje waar een voluptueuze dame poedelnaakt neerligt op een divan. En net hetzelfde schilderij waar dezelfde schoonheid schaars maar subtiel gekleed neerligt op dezelfde divan.
De examenvraag was : "Welk van de twee is het echt erotische schilderij? " Zijn antwoord was het schaars geklede. Want dat schilderij zet de geest aan tot fantaseren en niets is sterker dan het beeld dat je eigen geest vormt.
Misschien een vreemde vergelijking want een libel straalt meestal evenveel erotiek uit als 2,5 kilogram aardappelen. Maar persoonlijk vind ik nog steeds dat die man gelijk had. En dat principe wil ik meer in mijn foto's verwerken.
Comment