Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ben al enkele keren tot op 30-40 cm bij Weidebeekjuffers geraakt, met een DX 200mm lens.
Als ik er zie vliegen, dan blijf ik eerst even rustig kijken, en dan zie ik meestal dat ze af en toe op dezelfde struiken even gaan uitrusten.
Probeer eens tussen struiken te gaan zitten met je lens, zodat jij verstopt bent, en dat je lens tussen de struiken uitkomt.
Ofwel met korte broek en watersandalen in het water gaan staan.
En in slowmotion bewegen.
Volgens mij kan je met iets meer geduld beter resultaat krijgen.
Ik neig meer naar een bosbeekjuffer (Calopteryx virgo), al ben ik niet zeker. De donkere band komt redelijk ver voorbij de knoop, meer dan ik gewoon ben bij de weidebeekjuffer. Dit kan anderzijds wel veroorzaakt worden doordat de vleugels niet exact op elkaar liggen. Een sluitend kenmerk is het aantal ongekleurde dwarsaders te tellen tussen de aanhechting van de vleugel en de knoop.
@ BeAware: Het is geen sluitend kenmerk van bosbeekjuffers dat hun vleugels volledig gekleurd zijn, hoewel dit bij het overgrote deel zo is. Een determinerd kenmerk is het aantal ongekleurde dwarsaders. Dit is minder dan 18 bij de bosbeekjuffer en meer dan 20 bij de weidebeekjuffer. Op jouw foto van de weidebeekjuffer is overigens te zien dat de kleuring tot aan de knoop komt, op de foto van de TS komt dit voorbij de knoop.
Comment