Deze nacht hebt ik nieuwe testopnames gemaakt. Deze opnames gebeuren in de volledige duisternis, rond 00H25 deze voorbije nacht. Deze foto's zijn live opname in de open natuur. Met een zaklamp worden deze nachtvlinders opgespoord. Spijtig was mijn beeldkader iets te klein maar die ligt vast en kan niet meer gewijzigd worden tijdens de opnames. Er werden 3 flitsen gebruikt, 2 voor de nachtvlinder zelf die op laag vermogen staan om de vleugels zoveel mogelijk te bevriezen, een derde flits zorgt dat de natuurlijke achtergrond ook iets verlicht is.
Geen echte wow's maar toch hebben ze voor mij voldoende waarde, vooral als je ziet hoeveel inspanning je moet uitoefenen om dit in open veld en in de duisternis te realiseren. De testopstelling was niet perfect, maar na ruim 3 uren zwoegen heb ik weer heel wat ervaring opgedaan waardoor het de volgende keer beter en gemakkelijker moet verlopen.
Beide opnames:
Nikon D200.
AF105/2.8D micro lens vaste focus afstand, manueel ingesteld.
Diafragma: F29
Tijd= 3 sec interne shutter, 1/500 externe shutter, shutter delay 5 msec.
ISO 100.
2 x SB80 1/64 pwr
1 x SB800 1/2 pwr voor de background
2 rode lasers/detector.
2 groene 10 mW lasers voor het richten van de beeldkader.
Update:
Nog een derde opname toegevoegd.
Frans.
Geen echte wow's maar toch hebben ze voor mij voldoende waarde, vooral als je ziet hoeveel inspanning je moet uitoefenen om dit in open veld en in de duisternis te realiseren. De testopstelling was niet perfect, maar na ruim 3 uren zwoegen heb ik weer heel wat ervaring opgedaan waardoor het de volgende keer beter en gemakkelijker moet verlopen.
Beide opnames:
Nikon D200.
AF105/2.8D micro lens vaste focus afstand, manueel ingesteld.
Diafragma: F29
Tijd= 3 sec interne shutter, 1/500 externe shutter, shutter delay 5 msec.
ISO 100.
2 x SB80 1/64 pwr
1 x SB800 1/2 pwr voor de background
2 rode lasers/detector.
2 groene 10 mW lasers voor het richten van de beeldkader.
Update:
Nog een derde opname toegevoegd.
Frans.
Comment